.: COUNTLESS THANKS TO :.

Monday, July 15, 2013

SUAP MAKAN = MAKAN SUAP?

Aku share satu status dari sorang kawan. Pedas? Menyengat? Terbako hati sape yang tahu?


Ini hakikat. Yang perlu ramai telan hanya kerana mereka dianggap masih terlalu muda dan tak tahu apa-apa tentang penjagaan anak, seolah-olah yang menganggap ni, lahir-lahir saja terus tahu semuanya A hingga Z pasal penjagaan anak dari bayi hingga dewasa, yang sampai tak boleh nak hormat pendirian yang muda dalam hal menjaga sendiri anak-anak mereka.


Jadilah orang dewasa yang bijak. Masuk campur hanya bila perlu. Biarkan saja orang uruskan hal rumahtangga dan penjagaan anak-anak mereka sendiri, selagi tak mendatangkan mudarat kepada mana-mana pihak terutamanya pada si bayi yang masih kecil. 


Ini status kawan aku. Aku kopipes dari dia yang memetik seorang lagi kawan berkata-kata. 


Ini bukan nak mengajar mak-mak jadi laser sampai tak peduli nak hormat orang. Tapi untuk buat kita beringat - "itu anak orang. bukan anak aku. jangan aku mandai-mandai suap macam-macam. sebab itu BUKAN anak aku yang aku kena jaga kalau sakit atau terjejas dek makanan yang aku suapkan sesuka hati perut aku."


"Perihal ada tangan-tangan yang sukaaaa menyuap anak-anak kita yang bukan-bukan?

"Suka dia makan. Akak suap la tengok dia makan laju."
"Sikit je akak suap kuih koci tu."
"Aku bagi anak kau makan telur masak kicap Senah. Makanan yang kau buat tu tawar, semua takde rasa."


Meh sini nak bagitau the ultimate answer.


"Bayi kau sumbat taik semangkuk pun abis".  

Jangan marah ah ;)

   

No comments: