.: COUNTLESS THANKS TO :.

Wednesday, April 3, 2013

BESAR. RENDANG. LEBAR.

Besar bukan sebarang besar
Besar aku banyak hikmahNya
Lebar bukan sebarang lebar
Lebar aku banyak kelebihanNya

Biar ditertawa dihina dicerca
Rendang aku banyak istimewaNya
Tak berkesan risalah durjana
Dia berikan infiniti rahmatNya

Biar besar, rendang, lebar
Datang siapapun tak gentar
Pergerakanku pantas tak terkejar
Otak cerdas ligat berputar

Mungkin besar, rendang, lebar
Lembab tak pernah berkisar
Langkah tak mengheret selipar
Bermacam bahaya selalu menghindar.

Tak peduli apapun pandangan
Dari mana-mana lain insan
Yang sama Dia ciptakan
Tersendiri kelebihan dan kekurangan

Sedarlah insan penuh kekurangan
Sedarlah manusia akan batasan
Bukan penilaian kamu dipentingkan
Dia lebih beratkan amalan

Apa susahnya mata melihat
Apa rumitnya dijadikan akibat
Tanpa sebab sengaja kesumat
Kau timbulkan hai musibat?

Adakah aku satu ancaman
Nampak aku kau kecam-kecamkan
Puas aku kau bahan-bahankan
Berlimpah-ruah kekayaankah aku dihinakan?

Sedarlah wahai sesama insan
Tak guna kau teruskan
Aku tetap tak terganjakkan
Fahamilah betapa sia-sianya kebodohan.

Published with Blogger-droid v2.0.6

No comments: