.: COUNTLESS THANKS TO :.

Monday, April 1, 2013

BERTEMPATLAH...

Pernah aku ternampak orang post gambar anak mereka di FB, usia 3-5 tahun, dalam keadaan cuma berseluar dalam saja, tak berbaju, kadang-kadang bogel telanjang bulat saja sebenarnya dan mandi kolam/dalam bilik air tapi tak ada sesiapa pun yang cakap "hei tak malunya awak!"... 

Kalau ada pun, paling hebatlah, "maknya ni pun pakaikan le budak ni baju..."

Pernah pulak ada yang upload gambar anak pakai cloth diapers/disposable diapers tak berbaju juga.

Sekali ada la pulak yang tanya, "apasal tak pakai baju? hiii tak malu..."

Baby kot. Bawah usia 2 tahun. Tak pakai baju pun tak tau malu?

Tapi budak 3-5 tahun bergambar dengan seluar dalam saja, boleh? Tak mengundang pedophile lah?

Nak aje aku tanya yang bertanya, "tak reti bertempatkah, takkan budak bawah 2 tahun tak berbaju setakat berlampin saja pun dijadikan isu malu dengan tidak, padahal yang dewasa dah tua bangka pun berbaju tapi bogel nampak *cetat cetet cetot, tak apa?"

Lagipun, facebook aku aku dah set privacy. Hanya orang tertentu saja boleh tengok. Jadi kalau gambar tu terlepas juga ke serata Internet, nampak sangatlah orang tertentu ni saja yang punya kerja sebarkan, kan?

Tapi kang ada pulak yang bijak, betah balik, katanya "apasal nak babitkan orang lain pulak, saya tanya bab gambar ni saja, jangan marah ya, **pisnowor!"

Baik sangat kau punya alasan eh?

Sudah-sudahlah berdusta!

*cetat cetet cetot : segala celah yang boleh terlihat sebab ketat atau jarangnya pakaian seorang wanita dewasa yang patutnya lebih daripada arif akan garis panduan berpakaian dalam Islam tapi masih tak buat sebab katanya "seru belum sampai, tak nak la tutup aurat tapi tak ikhlas, nanti tak sepenuh hati"

**pisnowor : peace no war. antara istilah yang paling menyakitkan mata membaca sebab ramai orang salah guna. dah meroyan tetiba hujung ayat katanya peace no war konon.

No comments: