.: COUNTLESS THANKS TO :.

Wednesday, April 3, 2013

BESAR. RENDANG. LEBAR.

Besar bukan sebarang besar
Besar aku banyak hikmahNya
Lebar bukan sebarang lebar
Lebar aku banyak kelebihanNya

Biar ditertawa dihina dicerca
Rendang aku banyak istimewaNya
Tak berkesan risalah durjana
Dia berikan infiniti rahmatNya

Biar besar, rendang, lebar
Datang siapapun tak gentar
Pergerakanku pantas tak terkejar
Otak cerdas ligat berputar

Mungkin besar, rendang, lebar
Lembab tak pernah berkisar
Langkah tak mengheret selipar
Bermacam bahaya selalu menghindar.

Tak peduli apapun pandangan
Dari mana-mana lain insan
Yang sama Dia ciptakan
Tersendiri kelebihan dan kekurangan

Sedarlah insan penuh kekurangan
Sedarlah manusia akan batasan
Bukan penilaian kamu dipentingkan
Dia lebih beratkan amalan

Apa susahnya mata melihat
Apa rumitnya dijadikan akibat
Tanpa sebab sengaja kesumat
Kau timbulkan hai musibat?

Adakah aku satu ancaman
Nampak aku kau kecam-kecamkan
Puas aku kau bahan-bahankan
Berlimpah-ruah kekayaankah aku dihinakan?

Sedarlah wahai sesama insan
Tak guna kau teruskan
Aku tetap tak terganjakkan
Fahamilah betapa sia-sianya kebodohan.

Published with Blogger-droid v2.0.6

WHY SO,... VAIN?

Kadang aku mushkil bila orang terlalu, vain. Apa saja yang orang keliling kata dia terlalu mengambil pusing dan menganggap bahawa semuanya berkisarkan tentang dia. 

Kadar keseriusan kes vain ni macam membimbangkan juga sebab aku tengok ia melibatkan banyak orang dari pelbagai latar belakang pendidikan [selama ni aku ingatkan orang yang belajar tinggi-tinggi ni otak meke lain sikit, dah open-minded & taklah ambil serius sangat benda remeh-remeh pun] waima yang belajar tinggi pun vain juga... 

Hati bak kaca. Semedang perlu dijaga. With extra care pulak tu. Pantang berbunyi keras sikit kata-kata orang, terus dikecamnya dengan kata-kata "kasar sangat pun kenapa?"

Oh... 

Kadar kemudah-sentapan yang sangat tinggi nih... Kalah mak-mak yang melahirkan kita ek, mudah nau kecik atinya bila orang terkeras sikit dalam berkata-kata?

C'mon man, you can't be that seriously freaking, serious.

Why so, vainly butthurt, dude?


Monday, April 1, 2013

BERTEMPATLAH...

Pernah aku ternampak orang post gambar anak mereka di FB, usia 3-5 tahun, dalam keadaan cuma berseluar dalam saja, tak berbaju, kadang-kadang bogel telanjang bulat saja sebenarnya dan mandi kolam/dalam bilik air tapi tak ada sesiapa pun yang cakap "hei tak malunya awak!"... 

Kalau ada pun, paling hebatlah, "maknya ni pun pakaikan le budak ni baju..."

Pernah pulak ada yang upload gambar anak pakai cloth diapers/disposable diapers tak berbaju juga.

Sekali ada la pulak yang tanya, "apasal tak pakai baju? hiii tak malu..."

Baby kot. Bawah usia 2 tahun. Tak pakai baju pun tak tau malu?

Tapi budak 3-5 tahun bergambar dengan seluar dalam saja, boleh? Tak mengundang pedophile lah?

Nak aje aku tanya yang bertanya, "tak reti bertempatkah, takkan budak bawah 2 tahun tak berbaju setakat berlampin saja pun dijadikan isu malu dengan tidak, padahal yang dewasa dah tua bangka pun berbaju tapi bogel nampak *cetat cetet cetot, tak apa?"

Lagipun, facebook aku aku dah set privacy. Hanya orang tertentu saja boleh tengok. Jadi kalau gambar tu terlepas juga ke serata Internet, nampak sangatlah orang tertentu ni saja yang punya kerja sebarkan, kan?

Tapi kang ada pulak yang bijak, betah balik, katanya "apasal nak babitkan orang lain pulak, saya tanya bab gambar ni saja, jangan marah ya, **pisnowor!"

Baik sangat kau punya alasan eh?

Sudah-sudahlah berdusta!

*cetat cetet cetot : segala celah yang boleh terlihat sebab ketat atau jarangnya pakaian seorang wanita dewasa yang patutnya lebih daripada arif akan garis panduan berpakaian dalam Islam tapi masih tak buat sebab katanya "seru belum sampai, tak nak la tutup aurat tapi tak ikhlas, nanti tak sepenuh hati"

**pisnowor : peace no war. antara istilah yang paling menyakitkan mata membaca sebab ramai orang salah guna. dah meroyan tetiba hujung ayat katanya peace no war konon.