.: COUNTLESS THANKS TO :.

Thursday, March 7, 2013

070313 - SETIDAKNYA...

berusaha aku menghitung segala hikmah dan rahmat
dalam sengal lemau lembab aku bergerak lambat
marah juga pada diri sendiri terbangun lewat
bercampur-baur segala perasaan dek badan tak sihat

entah apa nak berlaku agaknya
punyalah aku cuai, tak perasan, terlepa
kunci, road tax tertinggal di tempatnya
padahal box motor tak terkunci rupanya

rahmat Allah dalam pelbagai gaya tak diduga
dikirimkanNya seorang hamba menegur aku yang selenga
seorang lagi hamba membantu cabutkan kunci segera
pantas dihulur ke tangan kiri aku tersedia

aku tergamam tersentuh tercengang terbangang terpana
mujur tak jadi sebarang bala bencana
sempat aku kejar mereka berterima kasih
mereka cuma mengangguk tanpa mata beralih

maka aku hitung kembali segala hikmah dan rahmat
mungkin ada bahaya kalau aku tadinya keluar cepat
mungkin ada malang menimpa kalau aku tak lewat
mungkin jadi mangsa orang yang kurang hemat cermat

setidaknya aku masih berkemampuan berfikir, bergerak dan berjalan
setidaknya aku masih Dia bagi segala jenis kebolehan
setidaknya aku masih dalam segala rahmat pelbagai kurniaan
setidaknya aku masih terdaya mengemudi selamat si tunggangan
setidaknya aku masih Dia izinkan meneruskan tugasan harian
setidaknya aku masih Dia benarkan bernafas menikmati kehidupan
setidaknya aku masih Dia pinjamkan untuk keluarga kesayangan
setidaknya aku masih diberikan kasih sayangNya yang berterusan. 



No comments: