.: COUNTLESS THANKS TO :.

Saturday, December 1, 2012

NAZRIN & PAGAR

aku di sinki dapur mengadap cucian,
Nazrin setia berdiri di pagar memisahkan dapur dengan ruang hadapan,
terlepa sekejap aku dari sudut pandangan,
tiba-tiba dia muncul di depan rak pinggan,
dah dekat sangat dengan tempat aku berdiri,
terkejut sakan aku tak percaya dengan apa yang jadi,
pagar masih utuh tertutup dan teguh berdiri,
dengan penuh rasa hairan dan tak puas hati,
aku dirikannya semula di pagar pemisah,
sambil dia merengek dan sesekali mendesah,
tiba-tiba dia ke bahagian tepi pagar yang memang agak terdedah, 
gamam sekejap aku dengan apa yang terjadi sudah,
perlahan-lahan dimiringkan badannya sambil kaki dihulur dulu,
berhati-hati kepala bulatnya diselitkan ke celah besi itu,
tahu-tahu dia dah melepasi pagar yang dipasang suamiku,
buat aku takjub dan tergelak bercampur jadi satu,
hairan aku mana dia dapat akal sebegitu,
besarnya kuasa Allah Maha Kaya beri ilham kepada anakku...

*geleng kepala tak percaya campur susah hati* 
apalah makna pagar kalau buatannya sendiri mengkhianati tujuan, mudah pulak dakcuk bolos gitu je... 
hailah anak!


No comments: