.: COUNTLESS THANKS TO :.

Tuesday, December 4, 2012

MASIN - SATU PUISI ODISI

Masin.

Kau sejahat kafein.
Melekat di otak, buat aku lebih ingin.
Buat aku ketagih, tak dapat, aku berangin.

Hailah masin.

Kalaulah tak perlu risau darah aku pandai naik lif tinggi-tinggi.
Kalaulah tak perlu risau buah pinggang aku tiba-tiba lupa nak berfungsi.
Kalaulah tak perlu risau akhirnya strok boleh munculkan diri.

Tapi kan masin,

Sebab kaulah aku berjaga-jaga, walaupun sedap melayan wujudnya engkau dalam makanan aku, walaupun aku sangat berselera, bertambah makan dua tiga kali pun tak apa.

Sebab kaulah aku berwaspada, kalau-kalau ada yang baik hati nak bagi anak aku merasa segala makanan orang dewasa yang belum sesuai dengan sistem perkumuhan dia.

Oleh itu masin,

Kita kena berhenti buat begini.
Kerap bertemu tapi dalam sembunyi.
Bukan rupamu yang putih sahaja aku takuti.
Tapi juga bentuk lain - kicap, sos, mayonis dan macam-macam lagi.
Oh tak lupa kegeraman ku yang lain macam makanan sampah [omputeh sebut junk food kan? junk = sampah. err, boleh gitu?] yang kandungan kau tinggi.
Supaya melekat di otak dan menimbulkan rasa teringin ya amat di hati.
Untuk sentiasa bertemu dengan kau lagi dan lagi.

Aku perlu setia dengan Encik Kurang ya masin ku sayang!
Supaya aku akan lebih sihat untuk jangka panjang.
Walau tak tahu bila maut kan menjelang.
Anak dan suami perlu lebih aku fikirkan.
Tanpa aku 'keluarga' cuma mungkin satu perkataan.
Yang tak bermakna apa-apa kerana aku kekurangan!

Inspirasi sanubari aku. Ehsan Encik Google kekasih hati.

Idea ni merapik mengacau aku masa sarapan pagi tadi.  Tak rajin ke kantin, aku hanya bancuh air panas dan korek-korek pantri.  Hasilnya, aku dapat biskut mentega kacang, Super Ring yang aku tak usik [awal lagi la nak snacking pun!] dan biskut beras Jepun nih. Sumpah sedap... durjana betullah *dah terliur pulak*

Ha udah.


3 comments:

nihadriz said...

hoh! teringin nak beli biskut beras ni jap lagi time lunch date dengan hazirah hehehehe~

Kimi Kay MS said...

tak aci.

dating tak ajak orang. tanak kawan.

nihadriz said...

tak jadi. shafiy demam. esok or lusa lah kot. jomla kayyyyyy hehehehee... ambik cuti bawak dakcuk join babywearing session :D