.: COUNTLESS THANKS TO :.

Thursday, October 13, 2011

SAKIT MATA, SAKIT HATI?

Kali ni entri aku masih berkisar rupa luaran. Senang cerita, rupa luaran ni banyak yang boleh menipu dan membuatkan kita tertipu.

Ada orang memegang prinsip, biar lawa supaya sedap mata memandang, perkara lain tolak tepi. Tu prinsip orang.

Tapi pada aku pula, aku suka biarlah rupa tak seberapa tapi perangai tak menyakitkan hati.

Buat apa diharap semata-mata pada rupa? Adakah rupa kacak, lawa, cantik, tampan, Pan-Asia, ala Hindustan bagai tu, menjamin kebahagiaan rumahtangga dan ketenangan jiwa raga?

Adakah rupa luaran yang diberikan lebih sikit daripada orang lain yang biasa saja rupanya tu boleh mengenyangkan perut yang lapar dan perlu diisi hari-hari?

Adakah paras rupa menawan qalbu [kalau 'kalbu' dalam bahasa Arab maksudnya anjing ya kawan-kawan] dan menusuk sukma [bukan Sukan Malaysia lah...] itu, akan memberikan kita sebuah rumah untuk berteduh, beribadat dan menjalani kehidupan yang sempurna?

Adakah kekacakan yang mengangaukan dan kejelitaan yang mengasyikkan itu mampu memberikan kita baju untuk dipakai pada setiap hari siap ada stok untuk dibuat ganti sehingga hari kita mati nanti?

Kadangkala aku rasa pelik dengan sikap manusia yang terlalu mengutamakan paras rupa luaran sehingga sanggup menolak tepi apa yang sepatutnya mereka pentingkan, iaitu sikap, perangai dan pembawaan diri.

Memanglah tak ada orang yang sempurna, 100% baik lagi mulia serta berakhlak terpuji. Hanya Nabi Muhammad SAW sahaja diberikan anugerah sebegitu kerana baginda adalah insan terpilih. Kita ni siapa?

Cuma manusia biasa saja.

Jadi seimbangkanlah, antara rupa yang cantik dengan sikap yang cantik juga. Pesan Mak sendiri satu ketika dulu kepada aku yang sudahlah tak cantik paras rupa, perangai pun langsung tak cantik mana...

"Rupa tak cantik nak buat macam mana, dah Allah beri macam itu, kita tak boleh nak ubah. Tapi perangai kalau tak cantik, muka cantik macam mana pun, terus nampak buruk serba-serbi. Jangan jadi manusia yang sudahlah bodoh, sombong pulak tu. Bawak-bawaklah ingat sikit, awak tu cuma manusia biasa, paling besar kuasanya, paling pandai, paling bagus Tuhan Yang Maha Esa juga"

Terima kasih Mak, sebab sanggup marah aku sampailah ke zaman dah mencecah 19 tahun sejak 11 tahun yang sudah ni... Kalau tak kerana Mak selalu bebelkan aku, tak adalah aku jadi orang yang orang kenal sekarang ni.

Teringat ayat seseorang bila bercerita kisah rupa luaran ni, ayatnya pun best juga.

"Biar sakit mata memandang, jangan sakit hati mengenang"

Terima kasih sudi membaca rapikan aku. Sehingga bertemu lagi di lain entri, insyaAllah.




No comments: