.: COUNTLESS THANKS TO :.

Thursday, October 13, 2011

NASI KERABU & NESCAFE O KOSONG

Aku suka nasi kerabu. Cukup-cukup suka, terutamanya kalau buatannya bagus, lauknya sedap dan paling penting, kalau taukenya tak kedekut.

Selalunya aku beli di kawasan penjaja di sebelah tempat letak kereta belakang bangunan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja [KWSP] Jalan Raja Laut atau orang pejabat aku selalu panggil kawasan situ sebagai "bawah pokok" [sebab gerai-gerai mereka terletak di bawah rimbunan pokok].

Kalau nak kata nasi kerabu situ yang paling sedap, belum boleh lagi dianggap paling sedap, sebab ada rasa yang kurang pada nasi kerabu tu. Tak pasti nak aku ceritakan bahagian mana yang kurang tapi memang ada kurang sikit.

Cuma sebab senang dapat [dekat dengan pejabat] dan lauk daging gorengnya sedap, aku selalu berkunjung ke situ setiap pagi untuk dibungkus dan dimakan di pejabat, diiringi secangkir [itu maksudnya satu mug ya, bagi yang tak pernah tengok perkataan cangkir tu :)] Nescafe O kosong [sengaja aku tak letak gula sebab nasi pun akan bertukar jadi gula dalam darah kan? Oh ya, yang pahit itu ubat kan?].

Nescafe O kosong yang dibancuh dengan air panas menggelegak. Bila tiba habis makan nasi Nescafe tu dah tak panas sangat dan sesuai untuk diminum dalam 2-3 hirup habis terus secangkir [memang best minum air panas-panas ni! Peluh pun rasa sejuk dan nyaman je badan :)]

Okey berbalik kepada hal nasi kerabu di gerai bawah pokok ni tadi, makcik yang menjualnya ni adalah seorang wanita dalam separuh abad, pelat Kelantannya masih pekat, cukup lincah dalam pergerakannya dan cukup tegas dalam meminta pelanggan supaya beratur menunggu giliran membeli nasi kerabu di gerainya. Makcik ni juga seorang yang sangat tegas dengan pelanggan yang boleh dikategorikan sebagai 'banyak cerewet', contohnya nak bungkus kuah nasi dagang dalam plastik lainlah padahal orang yang menunggu dalam barisan ni masih ramai daripada tadi beratur jadi makcik ni memang akan menyatakan dengan tegas "kalau nak juga tunggu orang lain selesai baru saya bungkus asing kuah awak, kalau tak nak tunggu saya campur je kuah ni sekali dengan nasi dagang".

Ketegasan yang aku kagumi. Tak ramai peniaga berani bersuara bila ada pelanggan yang banyak cerewet ni. Mengajar erti baru kepada ungkapan customer is always right - memang pelanggan sentiasa betul tapi macam mana pun masih ada batas yang pelanggan perlu patuhi.


Terima kasih kerana membaca kisah makanan kesukaan aku. Oh ya, bagi yang masih bimbang dengan aku mengambil Nescafe, jangan bimbang lagi - aku cuma ambil 1 cangkir sahaja dalam 1 hari - tak lebih daripada tu dan tiada sumber kafein lain yang aku ambil selepas minum pagi, cukup dengan 2 liter air masak untuk membilas kafein daripada sistem aku.





No comments: