.: COUNTLESS THANKS TO :.

Thursday, October 13, 2011

LAWA/CANTIK SAHAJA TAK CUKUP

Lawa, cantik, kacak, handsome dan yang seangkatan dengannya, pada aku, adalah cukup-cukup subjektif dan meluas.

Seorang yang berwajah cantik akan jadi tak cantik sangat-sangat bila dia tak menjaga pertuturan dan sikap.

Seorang yang berwajah kacak dan handsome akan secara automatik jadi sangat tak kacak bila bermulut lepas atau bermulut bau puaka.

Kisah yang aku nak kongsi kali ni adalah kisah seorang perempuan yang pada mata aku, sangat beruntung sebab dilahirkan dengan wajah yang cantik dan bentuk badan yang tinggi serta langsing.

Sesuatu yang aku tak ada - aku 360 darjah terbalik. Tapi tak kisahlah, sebab aku percaya, kecantikan boleh dipupuk pada orang yang tak cantik, dengan syarat diri sendiri mahu percaya pada diri [dah macam AF la pulaak...] dan yakin yang dia boleh jadi cantik walaupun tak dilahirkan dengan kecantikan semulajadi.

Okey, berbalik pada kisah perempuan cantik tadi - berpakaian sederhana ke pejabat dan berjalan seorang diri untuk membeli sarapan di tempat sama aku nak membeli. Beza masa tak sampai seminit antara ketibaan kami berdua membuatkan aku cukup takjub bila dia terus masuk di ruang antara aku dengan seorang pelanggan lain dalam barisan gerai nasi kerabu bawah pokok.

Aku terbodoh sekejap. Oh, sekejap, aku memang tak boleh terima kalau orang potong barisan ni. Satu kepantangan bagi aku. Melainkan kalau si pelaku adalah perempuan yang sedang sarat mengandung tak boleh nak berdiri lama dalam barisan atau warga emas yang tak mampu beratur lama dalam barisan then yes, by all means - silalah ambil giliran saya, saya tak kisah.

Tapi perempuan ini dengan tanpa ada perasaan bersalah sikit pun, terus masuk depan aku, tanpa peduli nak tanya pun, "ini barisan beli nasi kerabukah?"

Cantik mana pun kau, perempuan, kau tetap hodoh bila kau bersikap macam tu.

Jangan ingat dengan kecantikan kau boleh lepaskan diri daripada dikuasai kebodohan.

Cantik je, tak cukup, kalau gagal guna otak.

Terima kasih kerana buat hari aku bermula dengan perasaan negatif. Aku hargainya sangat-sangat. Aku doakan perangai buruk kau tak berterusan supaya orang tak berterusan mendoakan kau yang buruk-buruk.


No comments: