.: COUNTLESS THANKS TO :.

Monday, October 17, 2011

HARGA SEBUAH KEJUJURAN

Sabda baginda Rasulullah SAW, berkata benarlah walaupun pahit. Kata orang putih pulak, honesty is the best policy.

Aku bukanlah orang yang paling baik untuk mengatakan tentang kejujuran. Aku cuma manusia biasa yang bukanlah paling baik akhlak jauh sekalilah paling sempurna serba-serbi. Tapi aku pegang betul konsep kejujuran ni, sedaya-upaya aku. Jadi boleh-boleh aku akan mengelak daripada berlaku tidak jujur.

Tapi setiap perlakuan, perbuatan, ada harga yang terpaksa kita bayar. Nothing is free and never has been free, right? Sama juga dengan kejujuran.

Berapa ramai yang menghargai kejujuran kita? Berapa ramai yang mampu terus berkawan dengan kita bila kita jujur kepadanya? Berapa ramai yang masih mahu terus berkawan dengan kita sekalipun sedikit sebanyak akan terjejas dengan kejujuran kita terhadapnya?

Bilangan orang-orang yang benar-benar menghargai kejujuran kita dan mampu terus berkawan dengan kita sekalipun mungkin terjejas dengan kejujuran kita terhadapnya, boleh dikira sangat dengan jari.

Adakah ini bermakna, ramai yang gemarkan tipu-daya yang menggoda? Penipuan yang mengasyikkan?

Atau ini cuma membuktikan bahawa kita sanggup digula-gula walaupun kita tahu sangat, jadam yang pahit itu jugalah ubatnya satu hari nanti bila kita sudah dipotong kaki kerana kencing manis akibat gula berlebihan dalam darah?

Ya, kebenaran memang pahit untuk diterima, apatah lagi untuk diperkatakan. Harga yang terpaksa aku bayar selama bertahun menjadi orang jujur ini, bukan kecil jumlahnya.

Aku kehilangan ramai kawan yang mengaku mereka kawan aku dunia akhirat. Bukanlah aku rasa luak sangat ke kehilangan mereka ni sebab aku lebih mementingkan kualiti berbanding kuantiti. Tak ada maknanya ramai kawan tapi semuanya hanya mahu menjahanamkan kita atau sekadar kerana menjadikan kita sandarannya untuk sebarang kegunaan di masa depan bila-bila mereka memerlukan.

Bilangan jumlah kawan dalam Friends List aku di Facebook pun selalu turun naik, tambah-tambah bila aku mengutarakan hal-hal yang tak masuk akal pada aku tapi sangat-sangat trendy & in pada ramai orang lain. Hal-hal yang selalu buat aku terasa pelik sendiri sedangkan pelakunya mungkin rasa aku yang pelik sebab tak sealiran dengan mereka.

Contohnya bila aku bercakap tentang kepelikan dan kejelekan penggunaan sanggul palsu dalam tudung [bila orang kongsi hadis Rasulullah SAW pasal orang yang sengaja pakai sanggul palsu ni dan diumpamakan seperti bonggol unta, aku sengaja re-phrase perkataan bonggol tu dengan BONTOT sebab aku rasa tak ramai yang rasa terjejas sangat bila baca perkataan bonggol tu... Sebab tu penggunaan sanggul palsu yang tak munasabah dan terang-terang haram sebab menarik perhatian orang memandang sedangkan tujuan tutup aurat adalah supaya tidak dipandang oleh kaum berlawanan, menjadikan aku rasa sungguh pelik dan menentangnya juga].

Tak kisahlah - aku rasa kita semua berhak menyuarakan pendapat kita. Suka atau tidak, kita tak boleh memaksa orang untuk sentiasa bersetuju dengan apa yang kita rasa, sekalipun apa yang kita cakap itulah kebenarannya kan?

Jadi betullah, kebenaran itu memang pahit. Diluah mati emak, ditelan mati bapak.

Perlukah kita kemam je, macam Jep Sepah suruh [cubaan untuk melawak, siapa minat Sepah mesti tau lawak ni]

Terima kasih kerana baca tentang harga yang aku terpaksa bayar dan kos yang terpaksa aku tanggung selama ini...

Sehingga bertemu lagi di lain entri.





No comments: