.: COUNTLESS THANKS TO :.

Wednesday, October 5, 2011

BELAH KEPALA KO...

Ok entri kali ni aku mau kurang serius. Serius, aku tak tipu.

Alkisahnya semalam aku keluar dengan Mr. S yang baru je balik dari kerja. Dah lewat juga le tapi sebab perut aku ngade-ngade mintak steak [nak steak je ko!] tapi dah lewat sangat nak ke Kg. Bharu [umah saye jauh enchek] maka kami ke Restoran Syed di Bangsar. Aku tak rekomenlah korang ke sana tuk makan steak - baik lagi korang ke Kg. Bharu yang lagi banyak pilihannya. Sebab harga steak tu RM15.90 kalau tak silap aku dan aku tunggu 15 minit lebih baru dapat makan walaupun restoran tu taklah sibuk mana masa aku pergi tu [ada jugak kene cepuk ni kang eee...]

Eniwei itu kisah aku makan steak yang patut aku lemporkan aje ke muke mamak tu sebab udahle hegeh-hegeh, tak sedap pulak tu, kuah black pepper nya rasa cam bau lemari bughuk, eyyy pendek kata memang sakit ati jele yang aku dapat [ha kan dah mule keluor bahse ceghite Kak Limah Balik Rumah tu...]

Tapi apa kaitan pulak dengan tajuk entri kali ni eh? Ha camni cerita dia...

Pas makan yang boleh la kalau dah terdesak sangat tu kitorang balik. Sampai-sampai depan blok kitorang parking la motor, cam biase le kan. Lock la motor depan belakang [serik woo ilang motor skali - cukuplah!]. Tetiba ada dengar kecoh-kecoh. Sorang budak lelaki umo baru nak masuk doplohan la kot, udah ditahan dek sorang lelaki umo dalam limaplohan, badan beso siap bermisey tebal. Muka garang la konon. Sori pakcik, saya tak takot pakcik, saya riso pakcik yang takot dengan saya nanti [waiceh, cakap tanak kalah!]

Kisahnya budak laki nih disoal-siasat [nasib baik tak disiat-siat siap dah tak pasal kitorang kene gi balai lak malam-malam bute jadi saksi - eee simpang *tangan Usop Wilcha*] sebab pakcik ni rasa anak daranya diusung ke sana-sini dek budak nih. Tak kira siang malam pagi petang dibawak boncengnya merata.

Sambil jeling-jeling Mr. S [agaknya dia ingat encik Suami saya tu pun spesis bawak anak dara orang merata malam-malam macam boifren anaknya tu le], dengan tinggi suara dia kasi warning sama itu budak. Yang anaknya dah lari dulu naik ke atas, sebab nak tunjuk kot yang dia tak salah pun hehehe... Tahle.

Jujur cakap aku tak berapa gemar family ni sebab pesen yang tak hormat jiran - lalu depan umah tengah malam buta mesti sambil bergaduh adik-bradik, idok pun borak-borak macam hari masih lagi siang, kalau lagi best? Bila deme terpekik terlolong ngalahkan orang tersampuk polong tahapa dipekik-lolongkan jangan tanya akulah, aku pun tak tau kenapa deme suka camtu.

Jadi kitorang ignore je le deme nih, lantakle. Cuma yang jadi lawak bila kitorang dengar amaran keras pakcik camgarang tu kat budak laki tu,...

"KO KALAU NAK KAWAN DENGAN ANAK DARA ORANG, JANGAN BUAT CAMNI. BUAT CARA BAIK SIKIT DATANG UMAH AKU DENGAN MAK BAPAK ENGKAU. JANGAN SAMPAI AKU BELAH KEPALA ENGKAU KO JANGAN MAIN-MAIN SAMA AKU..."

Aiyo pakcik, sampei nak membelah kepale anak oghang tu apekeheinye... Pakcik janganle buat lawak... Kalau anak pakcik pun idok melayan, sama naik, idokle deme jadi ghope itu ye dak?

Pada akulah, kalau ye pun pakcik tu nak pertahankan anak perempuannya, bukan camtu caranya. Memalukan budak laki tu, memang bukan caranya. Maaf pakcik, saya bukan nak menunjuk pandai tapi logik cakap, kalau pakcik nak buat camtu dan anak pakcik pulak jenis tak galak, malam-malam duduk rumah, tak sosial dan budak laki tu pulak jenis yang kurang ajar tak makan saman selambadak je usik anak pakcik sampai ke tahap ditarik tangannya depan orang macam tak salah, ha buatlah camtu, ada juga patutnya.

Tapi ni anak pakcik pun malam-malam masih keluar merambu sana-sini. Kalau tak naik motor budak laki mana tah, dia akan merambu kat bawah blok dengan budak laki mana jugak tah.

Lagipun pakcik, pada hemat saya [alamak nak terserius pulak dah!] katakanlah, budak laki tu memang nakkan anak pakcik sebagai isterinya tapi sebab usia terlalu muda dan pendapatan tak kukuh mana, bila pakcik buat camtu, haruslah dia akan jadi berdendam. Kalau dia amik positif dan usaha keras tuk miliki anak pakcik secara sah, alhamdulillahlah. Kalau dia amik negatif dan tarik anak pakcik masuk semak mana tah dan dibalun beramai-ramai dengan kawan-kawannya? Ya ampun - mintak dijauhkanlah tapi keadaan tak mustahil gini kan?

Orang bila dah dimalukan macam tu, hati dan perasaannya luka. Membuatkan otaknya tak mustahil akan jadi terlalu marah sampai tak boleh berfikir dengan baik dan cenderung membalas dendam. Tak payahlah nak kata dia masih muda - yang dah berumur sikit pun boleh jadi macam tu juga apa?

Moralnya di sini adalah, mohle kita jadi ibubapa yang garang kat anak sendiri sebelum berani nak garang dengan anak orang :)

Sehingga entri lain kali, terima kasih kerana sudi membace.


No comments: