.: COUNTLESS THANKS TO :.

Monday, September 19, 2011

APA YANG CUBA DIBUKTIKAN? Part 1

1. Seorang makcik dalam lingkungan 50an,memakai blaus labuh longgar lengkap dengan inner lengan panjang berwarna hitam yang menutup hingga pergelangan tangan. Wajah dirias ringkas tapi presentable dan sesuai ke mana-mana majlis sepatutnya.

Melengkapi blaus labuh longgar dan rias muka ringkas tersebut, makcik tersebut bagaimanapun, memakai sepasang seluar leggings dan anak tudung serkup sahaja.

Apa yang cuba dibuktikan, makcik? Less (tudung & seluar) is more (beautiful & trendy)?

2. Seorang remaja yang masih di bangku sekolah menengah memakai pakaian yagn cukup glamor - kurung moden membaluti bentuk tubuh yang sedang mekar meningkat naik, berkasut platform beberapa inci tinggi tumitnya, bertudung fesyen terkini lengkap dengan dilapisi lagi sehelai tudung dari fabrik ringan yang dikemaskan dengan pelbagai jenis pin tudung yang pelbagai saiz, bentuk, warna dan kemasan.

Untuk menyudahkan gaya yang seolah-olah masih tidak cukup sarat, dia memakai pula rantai mutiara faux yang dilapis 2 dan wajahnya dirias 'berat' - pembayang mata yang sarat, kening dibentuk bulat tanpa arch yang sepatutnya wujud (menampakkan wajahnya saling tak ubah seperti badut) dan lipstick berwarna terang yang membuatkan dirinya a complete pile of mess instead of looking refreshingly youthful.

Apa yang cuba dibuktikan, dik? You'd be the center of the universe by doing just that?

I'd say both of you succeeded darn well in making yourselves the entertainment of the day. Well done *a round of applause*

Moral of the story : Look at ourselves very carefully and thoroughly through the mirror before going out. And mind you, looking carefully and thoroughly doesn't really involving a huge amount of time actually. All you really need is self-conciousness and the awareness about the appropriateness of the outfits we choose to put on.

After all, first impression, though may be not the ultimate just benchmark in judging, has always play the biggest role in our lives.

Until next entry, sorry for the dual-language.


Thursday, September 15, 2011

LELAKI, PEREMPUAN & DOT DOT DOT


Selalu kita dengar perempuan sentiasa mahu dibelai, dimanja dan disentuh lembut oleh lelaki. Adatlah, sebab fitrah perempuan kan, berjiwa halus dan sentiasa mahukan kasih sayang, walau sekasar mana pun perempuan tu.

Tapi jarang kita dengar lelaki pun mahu dibelai, dimanja dan disentuh lembut oleh perempuan. Mungkin ego lelaki yang menghalang mereka daripada menceritakan kemahuan mereka itu ke, ataupun takut dianggap serong sebab tak macholah kalau mereka mengaku yang mereka mahukan semua tu, entah.

Mungkin juga sebab lelaki ni ada satu isu dalam diri mereka - mereka BERANGGAPAN bahawa perempuan SECARA SEMULAJADINYA akan tahu dan sedar akan keperluan lelaki yang tersebut di atas jadi secara automatiknya mereka akan mendapat semua tu secara automatik juga bila sudah dapat lampu hijau, i.e. sudah bernikah secara sah [kalau belum nikah secara sah, tak buleh ya, haram]

Sedangkan hakikatnya, perempuan bukan semuanya mampu mengeksploitasi naluri mereka dalam bab-bab begini. Nama pun manusia, mana ada yang sempurna, tau je apa perlu dibuat, apa perlu dicakapkan dan sebagainya, ye tak?

Jadi pastu kita dengarlah, kisah yang bermacam jenis yang tak molek tapi kadang-kadang terpaksa juga kita amik tau sebab, dah diceritakan.

Ada yang dah baru nikah pun dah ada makwe lain dalam diam. Yang dah lama nikah pun ada makwe, sampai ada yang tanya, tak cukupkah dengan isteri yang ada kat umah? Kalau tak cukup, anak dah berderet-deret pulak...

Terus kita pun jatuh hukum - lelaki semuanya sama, memang buaya, tak cukup-cukup satu, lelaki semuanya penipu dan macam-macam lagilah dakwa-dakwi pasal lelaki, sampai penah aku terbaca satu artikel di akhbar dulu yang bertajuk "Asal jahat saja, lelaki, yang buruk saja, lelaki"

Terus-terang cakap, aku simpati pada lelaki. Memang mereka dilahirkan dengan banyak tipu muslihat tapi bukan semuanya menyalah gunakan tipu muslihat ni.

Sekarang jangan serang aku pulak ya. Aku tak cakap lelaki ni jahat. Janganlah pandang perkataan 'tipu muslihat' di atas tu dengan penuh perasaan negatif. Sabar dulu dong.

Maksud aku, lelaki kan dilahirkan dengan 1 nafsu dan 9 akal. 9 akal nilah yang aku maksudkan sebagai tipu muslihat yang banyak, dorang kreatif, berfikiran jauh, jarang berfikiran dangkal dan biasanya jauh lebih bijak daripada perempuan yang lahir dengan 9 nafsu dan 1 akal.

Tapi tulah, berbalik kepada isu takde sape yang sempurna maka lelaki pun cenderung juga tersilap pilih jalan atau tersalah buat keputusan, sekali pun mereka lahir dengan akal yang banyak :)

Dan kerana kekurangan mereka dicampur dengan ego maka mereka akan menganggap yang pasangan mereka tahu apa mereka mahu tanpa mereka perlu bersuara pun, sedangkan hakikatnya bukan semua perempuan mampu membaca tindak-tanduk lelaki, apa lagi nak membaca fikiran lelaki kan?

*Walaupun kebolehan membaca fikiran orang cam X-Men adalah cambest tapi takpelah, thanks but no thanks - aku tanak baca fikiran orang, tak kuasa!*

Pastu kita dengarlah kisah yang lagi tak best - rumahtangga berantakan sebab suami curang, isteri jadi mangsa keadaan [oh mudahnya mereka escape dengan watak itu ya?] dan oh, paling best & juicy - mesti ada orang ketiga [zaman skarang tak boleh dah sebut perempuan je jadi orang ketiga, lelaki pun ada juga jadi punca lelaki berumahtangga curang dan beralih arah kan?]

Kita plak cenderung jatuh hukum pada lelaki [ingat tak, asal jahat je mesti lelaki?] dan simpati pada si isteri. Apakah menjadi isteri menjadikan seseorang perempuan tu, kebal daripada sebarang pengadilan? Kalau camtu senangnya ya jadi perempuan?

Pada aku dalam isu sebegini, kedua-dua pihak perlu main peranan masing-masing. Komunikasi yang telus - oh, itu memang sangat-sangatlah penting dan mesti dibuat dengan secara terbuka supaya apa saja niat dan maksud di hati akan tercapai dengan berkesan, kalau tak dengan sempurna pun.

JANGAN MENGANGGAP-ANGGAP - maaf ya encik lelaki, kami tak dilahirkan dengan sebarang mutasi yang membolehkan kami membaca fikiran anda, ada masa kami ni tidaklah cerdik & cekap mana sebenarnya. Sebagaimana anda tak boleh membaca fikiran kami, kami juga tak mampu membaca fikiran anda.

BERTERUS-TERANGLAH - takde luaknya kalau anda jujur pada pasangan. Kalau rasa kata-kata anda membuatkan dia tersinggung hati, cubalah dengan perbuatan. Saja datang dekat-dekat dia time dia tengah rehat-rehat, nampak cam mood baik. Saja je baring dekat-dekat dengannya dan letakkan kepala anda dekat dengan kepalanya. Kalau masih takde respon, letaklah tangan anda kat perutnya ke, tengok apa dia buat.

Kalau dia masih diam atau menepis, mebi dia perlu masa dan ruang untuk dirinya sendiri. Jangan paksa dan jangan putus asa - cuba lagi lain kali hingga dia memberikan respon yang anda mahukan.

GIVE, IN ORDER TO GET - lagi banyak kita memberi, bukankah lagi banyak kita dapat? Tapi janganlah belai isteri tu sebab mahu dibalas dengan cara serupa juga. Biarlah ikhlas. Untung-untung dia tahu secara tepat apa anda mahukan tanpa perlu anda berbicara sepatah pun.

Kalau isteri selalu dibelai, insyaAllah dia pun akan membelai juga. Mendapat seorang isteri yang rajin membelai suami memang satu bonus, tapi bukan semua orang dilahirkan natural dalam hal-hal begini kan. Ada benda yang perlu dipupuk dan kalau suami tak boleh nak pupuk potensi isteri, sape lagi nak diharapkan?

ISTERI, JANGAN KEDEKUT - bukannya kene bayar pun kalau nak belai suami. Ingatlah, memang keperluan seks adalah yang paling dipentingkan lelaki tapi ada masanya, seks bukanlah segala-galanya, tapi sentuhan dan belaian di tempat-tempat selain daripada tempat yang biasa *ehem mana lagi* tu jauh lebih memberikan kesan kepada emosi lelaki. Janganlah ingat, lelaki hanya mahukan seks dan seks sahaja daripada perempuan. Mereka pun ada emosi juga, yang perlu dibelai dan diberikan perhatian. Tak percaya?

Cuba try test acu skali, belai rambut suami, usik tengkuknya dengan jemari, gentel-gentel cuping telinganya ke, kuis-kuis jarinya masa dia tengah leka ke, tengok, dia marah ke?

Lelaki yang kepala otaknya rosak atau tak betul je yang akan marah bila dibelai gitu. Sebab lelaki normal akan merasakan sentuhan lembut tu lah yang 'menghantui' mereka, membuatkan mereka lebih rindu dengan isteri bila berjauhan walaupun sekejap.

Lagipun, mana anda nak, suami minta manja daripada anda [walaupun ada yang rasa cam tak munasabah je fakta bahawa lelaki pun ada time dia nak mengada-ngada/ni semua perangai buang tebiat] atau tau-tau je ada perempuan lain sudi berikan pada dia?

Tapi, ni sekadar pandangan aku lah... Andai ada salah silap terkurang kat mana-mana, maafkanlah aku, takde niat nak buat orang terasa pun dengan pandangan aku yang tak seberapa ni. Sebab tu seboleh-bolehnya aku bersikap neutral dalam memperkatakan hal yang membabitkan kedua-dua jantina. Aku bukanlah sorang feminist, tapi bukan juga sorang chauvinist. Kita semua sama saja di mataNya, yang membezakan kita hanyalah amalan kita kan?

Sehingga ketemu lagi di lain entri, insyaAllah :)





Wednesday, September 14, 2011

APA ADA PADA NAMA? Bahagian 3 [Akhir]

Kadang-kadang dalam memberikan nama ada yang taksub dengan maksud nama dan bunyi nama tu di telinganya tanpa memikirkan sangat banyak perkara lain yang perlu juga diambil kira. Nama yang dipilih ni bukannya untuk sehari dua ya, tapi hingga di Padang Mahsyar sana... Ada juga yang kelihatannya seolah-olah terlalu mengharapkan maksud nama yang diberikan tanpa menitikberatkan sama soal pendidikan/pembentukan sahsiah anak. Adakah hanya bergantung semata-mata dengan maksud nama yang baik dapat membantu membentuk sahsiah anak jadi baik juga? Bukankah sahsiah anak perlu dibentuk? Bukankah pemimpin BUKANNYA DILAHIRKAN tapi DIBENTUK?


9. Nama yang berbunyi/kelihatan dan mempunyai maksud yang terlalu gah, hebat [dahsyat gilalah senang cakap]. Seorang kawan mak telah terpaksa memanggil si anaknya dengan nama lain yang jauh daripada nama asal yang dipilihnya kerana anak tersebut sentiasa sakit, kerap menangis dan tidak kuat semangat. Pelik juga mulanya bila aku cuba fahamkan cerita tu, tapi bila tau nama anaknya yang bermaksud “kemuliaan yang gagah perkasa” menjadikan nama tersebut agak ‘berat’ untuk ‘dibawa’ oleh anak tersebut hingga dia kerap sakit dan sebagainya, menjadikan aku sedar, memberikan nama kepada anak bukanlah satu tugas yang mudah.

10. Nama berkaitan dengan keturunan. Ada orang tak gemar dengan nama berkaitan dengan keturunan ni, tah apalah maksud ke-tidak-gemaran dorang tu, setiap orang ada sebab yang berbeza kan dalam satu-satu isu kan. Tapi sayanglah, dah memang dalam keturunan, jadi bila ada peluang kenapa tak nak kekalkan sebagai menjaga warisan keluarga?

Setidak-tidaknya memang anak tu berhak dapat gelaran keturunan tu, bukannya diberikan nama tu hanya sebab mak ayah jenis tak memasal letak nama ada gelaran atau keturunan ni sebab suka dengan gelaran atau keturunan tu padahalnya dorang tak berhak!

Dah nanti anak tu ditanya, kerabat mana dan kalau orang tau yang dia bukannya kerabat mana-mana negeri atau keturunan, tidakkah itu akan menimbulkan rasa kurang senang bagi yang sememangnya ada darah kerabat atau satu-satu keturunan tu?

Benda-benda macam ni pun, kena beri perhatian juga, sebab bila terlibat dalam urusan rasmi bila anak tu dewasa kelak [terutamanya yang membabitkan kerajaan dan istana], gelaran tertentu akan diberikan mengikut nama anak ni tadi. Kalau betul dia keturunan kerabat dah tentu-tentu ada YM kat namanya nanti dalam urusan surat-menyurat, tapi kalau bukannya berdarah kerabat tapi sebab nama kerabat, tak pening orang nak menguruskan?


Jujur cakap, bukanlah aku nak menunjuk pakar bila tiba bab memberikan nama anak nih. Bukan juga aku nak menasihatkan orang apa yang dorang patut buat dengan hidup dorang. Tapi pengalaman aku sendiri berdepan dengan pelbagai masalah hanya kerana nama sahaja, membuatkan aku sangat memahami apa rasanya kalau si anak diberikan nama yang hanya bakal mengundang masalah kepada dirinya sendiri bila dia sudah mula bermasyarakat nanti. Kesian dia, dia pun ada emosi dan air muka juga kan, yang perlu kita jaga?

Sebab tu juga aku terangkan kat awal artikel ni tadi, memikirkan hal nama saja boleh buat kita jadi gila jugalah. Bagi nama pada anak ni, bukannya hal main-main. Kesannya akan nampak pada masa akan datang. Lebih penting lagi, bukan kita yang menanggung, tapi si anak ni. Kasihanlah pada dorang.

Jadi aku sendiri, telah dapat beberapa kesimpulan dan keputusan yang dengan keras hatinya, akan aku turutkan. Antaranya ialah seperti yang berikut:-

A. Aku akan namakan anak-anak aku dengan nama yang mudah disebut dan mempunyai maksud yang baik dalam Islam [kerana aku tak mahu nama grand yang aku pilih sudahnya dipanggil sebagai nama lain, cam nama aku sendiri penah ditukar menjadi Milah hanya kerana orang tua kepada orang tua aku tak reti nak nyebut nama cucunya ni ha]

B. Nama-nama yang dipilih mestilah ringkas, hanya satu nama kalau boleh untuk memudahkan si anak mengingati namanya sendiri serta membolehkan maksud namanya disebut dengan lengkap, sesuai dengan tujuan meletakkan nama yang bermaksud baik kerana nama adalah doa. Bukannya takde nama yang grand dalam Islam yang boleh disesuaikan dengan zaman sekarang, ada je berlambak, tak semestinya kena pilih nama orang zaman Nabi juga kan?

C. Nama yang dipilih juga mestilah tak lapuk dek zaman [sebab kita digalakkan beri nama dan didikan anak mengikut peredaran zaman kan? Zaman Rasulullah SAW sendiri dah dianjurkan benda nih], tapi tak semestinya mengikut trend terkini. Nama-nama yang sudah terlalu ramai penyandangnya seperti oh-tak-bleh-nak-ku-sebut-nanti-ada-yang-sentap/tak-puas-hati-pada-aku-pulak, sudah lama aku lupakan.

D. Paling penting, memandangkan aku orang Melayu yang masih boleh bertutur dalam Bahasa Melayu, masih berambut hitam yang tak berapa pekat hitamnya bukanlah kerana pewarna rambut [aku belum lagi se-terdesak itu walaupun secara genetik juga rambut aku memang bukannya berwarna hitam pekat, agak kemerahan dan *malang sekali*, senang beruban] tapi kerana genetik yang diwarisi dan berhidung tak mancung tapi pipi tidak pula tersorong-sorong [bulat je adalah, tak penahnya slim, hish], maka nama yang dipilih mestilah boleh disebut dalam suku kata Melayu yang betul supaya tak merumitkan orang untuk menyebutnya, supaya taklah setiap kali dipanggil nama anak-anak aku tiap kali tu juga anak-anak ni terpaksa membetulkan sebutan atau lagi teruk, dorang takkan memberikan respon sebab dorang rasa, bukannya nama dorang yang disebut!

Jadi bila ditanya apa ada pada nama?

Logik tak bila aku jawab memang BANYAK GILE LE...?




APA ADA PADA NAMA? Bahagian 2

Masih berpandangan bahawa nama yang baik adalah yang grand ejaannya, kebaratan dan oh, panjang berjela? Sila pertimbangkan isu-isu berikutnya.


5. Nama adalah doa kan? Sebaiknya nama tu ringkas tapi bermaksud baik dalam Islam sebab Rasulullah SAW sendiri menganjurkan nama yang bukannya satu rantaian nama tapi nama yang ringkas dan mudah dipanggil [jika anda orang Islamlah, kalau bukan, rasanya anda tak rasa post ini berkaitan]. Jadi nama yang panjang berjela, sudahnya jadi wirid, bukannya doa lagi.

Tak ke kesian pada anak tu bila baru nak belajar mengingat namanya sendiri, belum lagi nak ingat huruf apa patut ditulis selepas huruf apa, kawan-kawan dah mula menjawab kertas peperiksaan ada pulak yang masih mengisi bahagian nama, sementelah mak ayahnya beri nama Siti Nur Cahaya Qaseh Abadi Hayatul Nisa binti sekian-sekian. Kalau anak tu jenis cerdik, terang hati dan memang bijak takpe juga. Kalau dibuatnya dia sorang yang ada masalah pembelajaran atau pergerakannya terbatas akibat penyakit-penyakit yang membataskan pergerakannya hingga melambatkan dia menulis walaupun namanya sendiri?

Ya Allah, kesiannya... Serius 'nak, mak simpati.

6. Tak muat borang/ruangan tulis nama. Baru kes tulis nama yang panjang berjela di ruangan nama di kertas-kertas peperiksaan yang biasanya ciput je [seterusnya bayangkan pula setiap helaian kertas jawapan perlu ditulis nama!]. Belum lagi yang kena isi borang, tak cukup ruang aksara [kalau ruangan bergaris sahaja bolehlah lagi nak kurus-kuruskan tulisan, kalau kotak-kotak?].

7. Masih ada kaitan dengan isu nombor 5 & 6 di atas - hal nikah kahwin nanti. Kasihannya bakal menantu, sudahlah memang gugup mengadap jurunikah, nak mengingat nama bakal isterinya yang panjang berjela umpama wirid tu, tidakkah menjadi satu kesusahan baginya? Belum lagi kena sebut, mau tersasul-sasul berbuih-buih mulut la gamaknya... Kalau tersebut nama orang lain? Ha sape nak jawab?

8. Masih berkaitan dengan isu nombor 5, 6 & 7 - dah namakan anak panjang berjela tapi panggilannya adalah nama yang tidak berkaitan langsung dengan namanya. Contoh macam nama yang aku pilih tadi [sekadar satu contoh, bukan untuk menyinggung mana-mana individu secara spesifik, kalau ada pun tersinggung pastilah secara kebetulan yang tidak disengajakan] Siti Nur Cahaya Qaseh Abadi Hayatul Nisa binti sekian-sekian, sudahnya anak ini akan dipanggil sebagai apa?

Kalau nasibnya baik, mungkinlah salah satu namanya tu dipanggil, okeylah, ada juga kena-mengenanya. Kalau tidak?

Mesti dia akan dipanggil sebagai ‘Baby’, atau apa sahajalah nama yang tak berkenaan. Kalau nama yang telah susah-payah dipilih kerana maksudnya baik supaya mendoakan si anak, kenapa tidak susah-payah pula memanggilnya dengan nama tu?

Berbalik juga pada persoalan kalau anak tu jenis yang bijak dan tahu membezakan nama betulnya dengan nama panggilannya di rumah, alhamdulillah la juga. Kalau yang jenis tak berapa nak cepat tangkap bila diajar atau ada masalah pertuturan/pembelajaran, tentu-tentulah dia akan menjawab nama panggilannya di rumah bila ditanya oleh cikgu di sekolah dan akhirnya akan diejek, diolok-olok oleh kawan-kawannya yang lain.

Budak-budak pun ada emosi yang perlu kita jaga, selain daripada hak yang perlu kita hormati serta batasan yang perlu kita sendiri sedari. Kesianlah budak-budak yang susah-payah dah kita kandung, lahirkan dan jaga daripada dalam perut lagi, mereka pun tau terasa hati dan terjejas emosi tau...


APA ADA PADA NAMA? Bahagian 1

*Sebelum aku merapu panjang lebar, topik ni akan aku bahagikan kepada Bahagian 1, 2 dan Akhir, bukan nak tambah bilangan entry blog pun [serius 'nak, mak tak tipu, tipu dosa tau] tapi sebab artikel [ceh layak sangatlah rapuan ini dianggap sebagai artikel ye Kimi?] ni memang panjang lebar, masa tu aku taip kat Words di pejabat [time semua kerja sudah diselesaikan ya, mak bukan churi tulang ok!]

Apapun ini cuma pandangan peribadi aku, takde kaitan dengan sesiapa, bukan mewakili sesiapa dan bukan juga dibuat atas permintaan sesiapa. Aku cuma berkongsi apa yang aku rasa perlu dalam membantu mana-mana individu yang merasakan isu yang aku ketengahkan ni, sama penting macam hal-hal lain dalam dunia ni, insyaAllah :)*


Kata orang, apa ada pada nama?

Jawab aku, oh, BANYAK GILE LE... Serius, banyak gile hingga kalau difikir-fikirkan hanya sebab nama sahaja, kita boleh jadi separuh gilalah juga!

Nama yang dipilih menjadi nama yang kita bawa, yang menjadikan kita dikenali, memang banyak pengaruhnya pada kehidupan kita.

1. Katakanlah, nama yang diletakkan pada kita begitu pelik atau malang sekali, berbunyi/kelihatan sungguh jelik pada sesetengah orang, hingga orang tak tau kita ni jantina apa, bangsa apa, agama apa. Tidak ke setiap kali memperkenalkan diri tanpa menunjukkan muka akan menimbulkan masalah, terutamanya bila kita hanya bercakap di telefon/bertukar-tukar email?

2. Belum lagi kalau nama kita membuatkan kewarganegaraan kita diragui. Maaf cakap, ada yang suka letak nama macam orang seberang, padahalnya anak jati yang ibu bapanya adalah warganegara Malaysia sejati. Dah jenuh si anak nak menerangkan kepada orang keadaan diri asal dari mana dan sebagainya, hanya kerana si ibu kemaruk nonton sinetron semasa mengandungkannya dulu!

3. Kisah nama yang ke-orang-putih-an pun, satu hal juga. Orang penah ingat aku tipu nama aku, pinjam tag nama orang lain, sengaja glamour kan diri sendiri hanya kerana aku berwajah Melayu tapi nama aku, agak kebaratan, pendek kata, Melayu Jawa totok tapi nama orang putih, kononnya tak grand lah nama Melayu. Macamlah aku yang mintak sangat dibagikan nama tu. Hadoi...

Nama yang kebaratan ni bukannya tak bagus, ada juga yang bersifat universal sebab dalam kitab Al-Quran ada disebut, dalam fahaman/kepercayaan lain [aku takkan sebut fahaman lain seperti Kristian dsb sebagai ‘agama’ sebab hanya ada satu sahaja agama dalam dunia iaitu Islam, yang lain hanyalah fahaman/kepercayaan semata-mata] pun turut disebut, contohnya macam Adam [tu je yang mampu aku terfikirkan sekarang].

Tapi ada orang sebab tah ya, kemaruk glamorkah atau merasakan yang zaman sekarang sudah moden, anak-anak pun mestilah moden nama mereka barulah nampak, moden, sanggup menamakan anak dengan nama-nama yang kasihannya si anak ni nanti, bila masa kecil, comelnya nama tu tapi bila masuk alam persekolahan, diejek oleh kawan-kawan sebab namanya mungkin macam watak kartun atau kedengaran macam nama haiwan [aku penah kena ok, sebab tu aku trauma dan tau sangat apa rasanya bila bernama tak berapa Melayu dan jauh skali la berunsur keAraban ni...]

4. Aku tak tau la orang lain, tapi aku cukup pantang bila orang salah sebut nama orang lain. Sungguh tak sensitifnya orang sebegini, tak tau apa rasanya bila nama kita disalah sebut, sebab kita hidup di kalangan Melayu yang bertutur dalam Bahasa Melayu, yang suku katanya mesti disebut dengan cara Bahasa Melayu juga. Cuba lihat contoh di bawah.

Ada satu nama, KAMELIA ejaannya. Reaksi biasa orang adalah, “wah, dahsyat nama nih!”. Tapi camne dorang sebut nama tu? [sekarang bayangkan andalah yang bernama KAMELIA nih]

K-A berbunyi KA, bukannya boleh disebut sebagai KAY macam dalam pelat orang putih. M-E akan disebut sebagai MEH dan bukannya ME [macam kata ganti nama diri dalam Bahasa Inggeris]. L-I-A, well, memang akan disebut sebagai LIA juga dalam Bahasa Melayu. Sekarang bayangkan anda tuan punya nama yang saya pinjam di atas, KAMELIA, adakah anda suka kalau dipanggil sebagai KA-MEH-LIA berbanding dengan KAY-ME-LIA?

Untuk mudahkan proses di atas, buang huruf K dan sebut nama tersebut. Mesti korang akan sebut nama tu sebagai AMY-LIA dan bukannya AH-MEH-LIA kan?

Jadi, mana grand nya nama tersebut bila orang sebut tak betul, hingga kadang-kadang ada yang pandai-pandai sahaja tukar ejaannya ikut senang dia je menulis ataupun dengan macam tak salahnya memanggil nama anda sebagai KAMILAH/KAMALIAH/JAMILAH/KAMALA? [KAMALA? Jadahnya?]

Marah tak, kalau anda tuan punya nama KAMELIA nih? [sekadar memberikan contoh paling mudah iaitu nama & pengalaman aku sendiri, banyak lagi nama lain yang boleh disebut sebagai contoh tapi kang bertambah pulak yang membenci aku, bab nak buat semua orang suka kat kita tu memanglah mustahil tapi sebab dah buat dosa kan, menyakitkan ati orang lain, so takpelah, aku berkorban je kat sini, mak rela nak, mak rela!]

Itu baru beberapa bab. Jadi, remehkah bab beri nama pada anak nih?

Maaf cakap, pada aku hal nama ni bukannya remeh. Jadi mari kita ke bahagian berikutnya.





Tuesday, September 13, 2011

WELL IT'S BEEN A WHILE...

Salam warahmatullahiwabarakatuh.

I know it's been a long time I've left this blog unattended. First and foremost, my deepest apology if I ever fail to return anyone's kindest visits and follow-me's. I've been away for quite a while for the very same reason I started this blog.

I started this blog since I felt compelled to tell my stories-my family stories, to be exact. Living with not one but two sufferers of a very rare disease known as Duchenne Muscular Dystrophy [DMD] made me felt somewhat, responsible to at least, record my family stories in this blogging way, especially after the day my 5th brother was hospitalized due to breathing difficulty. The incident made me realize that I should do at least something for him before it's too late. So I ended up starting this blog around January 2009 in which my first entry was about me and of course, my siblings.

The years went by and this blog became somewhat rojak, a mixed up of everything in one place. It became my great escape when I cannot access my Facebook account from work due to the firewall and such, a best friend when I needed to pour my heart out, a platform for me to share about anything I needed to share about, it went far from the real purpose I set this blog up at the first place.

Now that the very person that became the very reason I started this blog is gone, I felt guilty for being so very selfish and easily distracted that I lost my way during blogging.

The very person is my 5th brother [I'm the eldest in the siblings of 6], Ahmad Nazeem bin Mohamad Salim a.k.a Amil, whose demise is greatly missed.

He's been sick for a while and warded since June 26th, 2011 before leaving us on the July 30th, 2011, only two days away from Ramadhan, due to failed respiratory as a result of DMD he's been suffering from since he was 9 or 10.

He's 18 but due to his health condition and slight autism, he seemed way younger and much more child like than his 2nd brother was :)

My 2nd brother, a handsome guy and much more mature than I am [yeah my attitude said a lot of that :P], Ahmad Munir bin Mohamad Salim a.k.a Abang, had suffered from DMD too and passed away on February 1st, 2006 at the age of 22. He was only hospitalized for one night and passed the next morning all so suddenly, making me feel so damn guilty and unforgiving to my own self until today, 'cause I thought that I was a huge failure to him, I didn't do anything meaningful nor helpful for him while he was alive.

I felt and still feel like a huge waste of energy and youth. That's the reason why I decided to give my all [of course, with the help from my husband] when Amil was hospitalized the other day.

Yes, with all the medical attention and treatment, he went away nonetheless. From God we came, to God we return.

That's why I've been away from the Internet - I still have this big, black hole inside of me right from the day my 5th and only remaining brother was taken away, until these days.

So again, deepest apology from me for being away too long.

If you must, just send me the Facebook friend request. I'm much more a Facebooker than a blogger that I should've been.

Until then, thanks and salam wbt.