.: COUNTLESS THANKS TO :.

Wednesday, March 9, 2011

BUKAN LUPA TAPI MEMANG TAK BOLEH TERIMA

Bukan terlupa orang lain hanya manusia biasa yang tak lepas dari kesilapan dan kekurangan, tapi bila diri diremeh dan tk diambil kira dalam pertimbangan sebeum mengaitkan aku dalam hal-hal yang sudahlah aku tak suka pastu pandai-pandai pulak beranggapan aku ni tak kisah, menjadikan aku betul-betul geram.

Aku terfikir juga, apa agaknya salah aku pada si pelaku. Atau mungkin ada perlakuan ada menunjukkan aku suka atau, hadap sangat dengan apa yang dibuat dengan hidupnya selama hari ini. Apa-apa sajalah, yang membuatkan aku kelihatan seperti orang yang boleh diharapkan jadi sandarannya dalam usaha mengejar dan mencapai hasrat hatinya.

Tapi sesen pun aku gagal memahami kenapa dan atas sebab apa. Bukan terlupa orang lain hanya manusia biasa yang tak lepas dari kesilapan dan kekurangan, tapi bila diri diremeh dan tak diambil kira dalam pertimbangan sebeum mengaitkan aku dalam hal-hal yang sudahlah aku tak suka pastu pandai-pandai pulak beranggapan aku ni tak kisah, menjadikan aku betul-betul geram.

Anyway ceritanya bermula bila aku tiba-tiba dapat notification FB yang somebody telah post something di satu group di FB nih. Terkejut beruk, aku pun periksalah group yang tiba-tiba je aku jadi ahlinya tanpa pengetahuan aku. [Menolak tepi unsur karut filem-filem Hollywood], ligat juga kepala aku memikirkan bila pulak aku masuk ke group yang aku bukan je tak nak amik tau malah tak nak ada kena-mengena dalam apa-apa bentuk sekalipun, membuatkan aku jadi sakit kepala dan menaikkan darah juga.

Tambah parah bila dah aku umumkan di wall aku tak ada pulak yang mengaku bertanggungjawab memasukkan aku ke group yang penuh dengan peniaga online tu.

Jenis aku ni, kalau aku dah tanya dan orang terus jawab soalan aku, aku boleh terus cool down. Tapi ni aku dibiarkan macam orang bodoh. Mana la aku tak geram?

Bila aku check balik pasal group tu membuatkan aku lama-lama faham camne aku boleh ended up there at the first place.

Si Hamba Allah [HA] nih, masukkan aku ke group tu sebab, admin group tu dah meletakkan syarat-syarat untuk membolehkan ahlinya mengiklankan perniagaan/perkhidmatan dorang kat group tu. Antara syarat yang dinyatakan adalah ahli group MESTI MEMASUKKAN 300 ORANG KAWAN FB MEKE DALAM GROUP TU, baru boleh mereka meletakkan iklan perniagaan/perkhidmatan mereka.

Jadinya aku cumalah mangsa keadaan orang yang tak dipedulikan perasaan maupun pandangannya sebab nak capai target 300 orang yang dah dinyatakan tu kan? Benci betul doh!

Not that i have anything against online businessperson but when it's just too much, it's just too much.

Selepas berhari2 aku sakit hati sebab si HA ni langsung tak respond kat wall aku, aku saja buat kacau kat group tu.

Mula-mula aku letak satu cadangan, meminta admin menambahkan klausa "PASTIKAN 300 KAWAN2 YG DIMASUKKAN KE GROUP NI TAU MEKE DAH DIMASUKKAN KE SINI, ATAS SEBAB APA & APA TUJUANNYA SUPAYA ADMIN TAK PERLU LAGI CERITA DETAIL PASAL GROUP NIH, KAN MENJIMATKAN MASA KORANG, TAKYAH DAH NAK KENE EXPLAIN KAT ORG2 YANG TAK PASAL-PASAL JE MASUK GROUP NI TANPA SEBARANG NOTIS OLEH YANG MEMASUKKAN MEKE"

Tapi takde balasan whatsoever daripada admin. Perasan bagus betulla admin group ni kan?

Sehari pas aku buat notis gitu kat wall group tu, aku terperasan salah sorang admin group tu meletakkan satu post kat wall group yang mengatakan tentang sekumpulan manusia yang nak buat bisnes online melalui FB tapi suka guna Auto Reply [tahapekejadahnya aku pun tatau tapi konsepnya lebih kurang cam, spamming la, spam inbox/komen2/post2 orang dengan iklan-iklan bisnesnya pastu ayat-ayatnya samar-samar je, tak menampakkan kejujuran si peniaga ni lah *fikirkan tentang MLM*]

Kata si admin ni, manusia macam nikah yang ahli-ahli group nak percaya dalam berurus niaga? Dahlah tak peduli hak asasi orang lain [bercakap tentang gangguan-gangguan spamming tu la kan ganggu privasi orang].

Aku dengan selamba jawab, "AHLI GROUP YANG MASUKKAN 300 KAWAN-KAWAN FB MEKE DALAM GROUP NI TANPA SEBARANG NOTIS TERLEBIH DAHULU PUN TAK KIRA JUGAK PASAL HAK ASASI ORANG LAIN, TAKDE RASA HORMAT KAT ORANG HANYA SEBAB NAK PELUANG IKLAN NIAGA/SERVIS KAT SINI"

Dah tentu-tentulah aku ditembak bertubi-tubi oleh orang-orang yang rata-ratanya, suka terkinja-kinja berada dalam group tu. First time merasa ada FB gamaknya meke nih, tu yang melampau-lampau jar-koon meke tuh.

Yang tak tahan siap ajar aku camne cara nak remove diri aku sendiri daripada group tu. Well, aku mungkin nampak cam menyakitkan hati korang yang setia sangat dengan group taik tu, tapi aku belum lagi jatuh taraf bodoh piang macam yang korang sangkakan.

Aku jawab balik, "Pasal remove ni bukan aku tak tau, tapi buat apa aku remove diri aku bila bukan aku yang memandai-mandai masuk sini atas kesanggupan aku sendiri? Suh admin remove aku, timekasih!"

Dah ada pulak yang mulut insurans mahal gila bleh tembak aku, "Ni pun jadi hal ke? Tak suka leave the group la, tengok sebelah kanan sekali. Berapa la umur dia ni agaknya hal-hal camni pun besar sangat macam masalah dunia"

Aku tak cakap pun dengan kau malaon. Aku cakap dengan sorang user yang masih ada budi-bahasa dan boleh aku harapkan untuk mintak admin situ remove kan aku.

Aku cakap dengan malaon nih, "Saya rasa saya bercakap dengan orang lain, yang awak masuk campur ni dan cakap macam-macam pulak, kenapa?"

Dah datang lagi *sekor malaon. Dengan cam tak salahnya dia cakap, "TAK NAMPAK PUN LARANGAN MENYAMPUK PERBUALAN ORANG LAIN"

Huh. Berani sebab ada kaum kan? Cer kalau korang ni sekor-sekor je time aku attack tu, berani jugak ke lagi?

Last-last yang *sekor lagi malaon tadi suh admin remove aku. Tapi cam biasalah, mulut mesti cam bangsat gak lagi, menyempat lagi mengata aku.

"DALAM RAMAI-RAMIA 20K MEMBER NI SORANG LAK PERANGAI CAMNI"

Alah, baru aku sorang pun ko dah pening, takde budi-bahse dah nak melayan... Nak eksyen jugaklah, member group tu dah cecah 20K?

Kalau setakat glemeres je, baik takyah jadi admin. Memangla group FB ni takdela apa sangat tapi kene ingat, kalau tak boleh buat betul-betul dan tak reti berbudi-bahasa serta tak peduli apa orang lain rasa, baik jangan jadi admin.

Setakat nak berlagak, huh. Gi matila dengan lagak ko tu.

Akhirnya aku dah pun dikeluarkan daripada group tu, dan aku pun dah remove orang yang memandai-mandai buat keputusan tuk diri aku macamla aku takde otak sndiri, daripada friends list aku. Aman hidup aku.

No comments: