.: COUNTLESS THANKS TO :.

Friday, March 18, 2011

BILA YANG MENANGKAP DITANGKAP & TERTANGKAP

Selalunya bila aku ditanya kenapa aku suka benar tangkap gambar, aku akan jawab antaranya,...

1. aku suka capture moment yang takkan kembali [mahal tu!]; atau
2. aku memang pantang dapat kamera, mesti nak try tangkap gambar [tak kira kamera & apa subjeknya]; atau
3. aku suka beritahu cerita melalui gambar, sebab satu gambar seribu kisah boleh diceritakan :); atau
4. aku suka lihat & cerita dari sudut pandangan aku sendiri, tak kisahlah walaupun ada yang mengutuk mengata, aku anggap tu kata-kata dengki je sebab dorang takleh nak buat apa yang aku buat sebab halangan-halangan tertentu dalam hidup dorang [what makes people think I give a damn, I don't know]

Aku mula-mula tangkap gambar sejak umur berapa ya, sekolah rendah kot. Satu perkara yang kureng pasal aku ialah aku memang selalu tak ingat banyak perkara terutamanya bila membabitkan umur ni hahaha...

Pastu aku rajin gak jadi volunteer bila tiba bab-bab majlis apa-apa yang ada orang bawa kamera tapi malas nak amik gambar terutamanya bila tengok aku beria-ia amik gambar orang dan dan-dan la pulak dorang akan kata, "ko amik lagi lawa Kimi so ko amik gambar ek!" [padahalnya dorang malas je nak ke sana-sini amik gambar sana-sini ekekeke, takpe-takpe, i lebih daripada rela kak!]


Zaman kegemilangan dengan kamera pinjam. Jadilah.


Tapi aku rasa aku mula serius bila aku beli kamera awal tahun lepas. Itu pun serius dalam memperbaiki skills aku, bukannya serius sebab nak bisnes ke apa :)

Walaupun aku sering jadi perhatian bila saja aku keluarkan kamera aku, aku selalu gagahkan saja perasaan ingin merakamkan moments pada masa tu sekalipun malu, segan & ketar lutut selalu gak menguasai diri.

Aku bulatkan tekad dan sentiasa ulang dalam hati & kotak fikiran supaya hanya itu je yang melantun-lantun bergema-gema dalam hati & kotak fikiran aku supaya jadi semangat untuk diri sendiri : AKU NAK GAMBAR YANG CANTIK, AKU AKAN DAPAT GAMBAR YANG CANTIK, SEBAB AKU TAU AKU MAMPU BUAT & DAPAT GAMBAR YANG CANTIK.

Aku bukan buat kerana nama jauh sekali kerana duit. Tapi kerana minat. Kerana aku percaya, tanpa semua nawaitu tu pun, aku boleh menghasilkan sesuatu yang aku sendiri akan suka & nikmati serta merasakan yang ada sesuatu yang membanggakan yang boleh aku hasilkan dengan usaha, titik peluh, air mata darah keringat aku sendiri.

Cuma selalu aku terlupa, betapa ramai yang prihatin dengan kekerapan ketiadaan aku dalam gambar-gambar kenangan beramai-ramai dalam majlis-majlis mahupun lawatan ataupun kunjungan. Berapa ramai yang menawarkan diri tuk merakamkan gambar aku dengan kamera aku tapi aku menolak, kerana "itulah tujuannya saya jadi si penangkap, sebab saya tak mahu ditangkap!", kata aku dalam nada seloroh, biasanya.

Tapi dalam hati aku memang tak mahu ditangkap sebab biasanya aku nampak diri aku sungguh tak molek dalam rakaman orang lain. Bukan soal tak percaya, tapi sebab aku sendiri memang tak mesra kamera!


Kan aku dah cakap aku memang tak cantik langsung dalam kamera?


Tapi tulah, sampai bila pun aku boleh berlari daripada ditangkap? Satu persoalan yang tak pernah aku terfikir dan langsung tak terlintas, sebab aku rasa macam, kebal sungguhlah diri aku ni, daripada sebarang tangkapan.

Hahahaha... Aku memang silap besar nampaknya...




- ni masa kat Kompleks Kraf Langkawi, masa ikut lawatan kelab opis. ingatkan petugasnya amik gambar sape rupanya ada jugak aku dalam itu gambar! -


Berapa kali dah aku ditangkap luar sedar aku. Haish!!!

Tapi tulah cam aku cakap tadi, sampai bila pun aku boleh berlari daripada ditangkap? Kan?

Satu hari pasti tertangkap jua ekekeke...

Tak apalah, mudah-mudahan insiden-insiden ni mampu mengubah pandangan aku terhadap diri aku sendiri dalam rakaman & daripada sudut pandangan orang lain...

Thanks kerana sudi membaca :)

No comments: