.: COUNTLESS THANKS TO :.

Monday, February 28, 2011

CAMNE RUPA ORANG DAH KAWIN TU?

Tiba-tiba aku teringat pasal satu rangkaian kejadian dalam perjalanan hidup aku yang tak seberapa nih.

Takde la apa sangat, tapi bila sesekali teringat, agak sentap juga hati mak, 'nak.

Pernah aku disangkakan sebagai orang bujang selepas aku dah bernikah. Kalau baru-baru tu paham jugalah. Tapi ni selepas beberapa tempoh aku dah bergelar isteri orang.

Ingatkan perasaan aku je yang perasan sendiri, rupa cam masih bujang trang tang tang. Mungkin juga yang mula-mula menganggap tu, kurang pengalaman dalam menilai penampilan orang.

Sampailah satu hari, ada seorang pakcik yang terkejut sampai hampir jadi beruk barangkali, bila diberitahu yang aku sudah pun bernikah beberapa tahun sudah.

Mula daripada tu, aku jadi pelik. Terfikir banyak pun ya juga.

Orang ni perli kot. Atau orang tu saja je pancing kau Kimi. Biasanya camtulah orang nak mula-mula borak. Buat-buat tanya benda yang dah jelas nampak.

Tapi entahlah. Bila dah terlalu kerap, aku musykil jugak, tang mana yang orang nampak aku ni, macam tak bernikah lagi?

Ada yang kata sebab aku berperangai cam budak-budak. Hu ha sana hu ha sini.
Jadi,... kalau dah kawin, automatik la kene tukar perangai, takleh bergumbira langsung, takleh bersikap kebudakan sikit kadang-kadang [sama ada sengaja atau pun luar kawalan, ingat, hidup perempuan banyak dipengaruhi hormon?]. Pendek kata, kene jadi robot, takleh ada perasaan lebih-lebih sikit sebab mesti kena bertindak/berfikiran/berkelakuan macam yang orang lain expect?

Ada yang kata sebab aku jenis yang tak nampak macam perempuan dewasa dan matang.
Hmm,... nak suh aku buat camne baru nampak ya aku ni perempuan? Ada pernah ke korang jumpa lelaki bertudung setiap masa [melainkan dia memilih tuk jadi bapok beriman]? Ada pernah korang nampak perempuan yang berbaju kurung pada kebanyakan masa, siap bertudung, mekap & berkasut tinggi, nampak macam lelaki?

Ada yang lagi bagus. Siap cakap, camne agaknya aku dengan suami sebab sikap aku yang agak kelelakian dan takde kelembutan cam perempuan lain.
Jadi aku perlulah bersikap lemah-lembut gemalai sopan-santun [haktuih!] tak kira dengan siapa dan dekat mana supaya aku dapat dikenali sebagai seorang manusia yang berjantina perempuan? Eh, aku punya lembut ke hape ke, dorang pulak yang susah, aku ni anak dorang ke? Mak bapak aku sendiri pun tak penah susah le pasal aku camtu daripada aku kanak-kanak Ribena lagi!

Lagi best? Ada yang tak dapat bayangkan camne kalau aku pregnant.
Hanya sebab aku ala-ala tomboy, suka berseluar, berbaju T dan berkasut sukan bila-bila aku rempit? Waddehel? Tau tak, aku berseluar, berbaju T dan berkasut sukan untuk riding itu, hanyalah atas alasan keselamatan diri sahaja, supaya kalau-kalau [tapi mintak dijauhkan la kan] aku ditimpa malang di jalan raya, setidak-tidaknya aku berseluar dan takde la orang berhenti sebab nak tolong tengok seluar kecik dalam kain aku kaler apa kan?

Tolong bagitau aku, apa yang agaknya aku tak tau. Sebab aku rasa pelik bila orang ada anggapan2 gini terhadap aku, sedangkan aku tak pernah pun fikir bukan2 pasal orang lain camnelah meke dengan suami meke bila perangai meke pun bukannya perangai perempuan yang boleh dijadikan contoh teladan!

Camne rupa orang dah kawin tu? Cer citer! Cer citer!

Pasal sepanjang-panjang idup aku yang takde la lama mana nih, aku tengok mak aku yang tidaklah tomboy tapi juga bukanlah seorang yang lemah-lembut, lemah-gemalai [ataupun longlai yang lebih tepat sebenarnya?], kami adik-beradik dan abah, masih gembira je hidup dan tak rasa kurang apa pun?

Even kawan baik aku sendiri pun bukanlah kategori perempuan lemah-lembik-ayu-konon tapi masih juga dapat menjadi perempuan, isteri, ibu serta perempit sepenuh masa dengan baik.

Tapi takde pulak aku dengar dia cerita dia kena cam nasib aku ke *sob sob* [tapi tak tau la kot2 dia pun kene tapi dia tak ceritera kat aku!]

Seriously speaking, i hate labels. To hell with it.

Tanpa label dan stereotaip, aku masih hidup dan tak mati pun kerananya.

Walaupun tak dinafikan sesekali aku muak juga bila disumbat dengan soalan-soalan yang sama cuma mungkin bentuk dan masanya je yang berbeza.

Cer kasi soalan yang mencabar sikit. Buat kepala otak aku bergerak berpikir macam-macam kan ke lebih baik. Ni balik-balik soalan mangkukjamban camni, huh!

SABAR SEORANG PAKCIK

Dalam pada sakit dada tadi petang aku cuba juga meriangkan diri dengan fikiran yang membahagiakan sebagai perangsang untuk aku pulang ke rumah dengan segera serta selamat.

Hari ni aku ikut Jalan Kinabalu. Tengah sedap-sedap aku ikut jalan tengah tu tiba-tiba ada satu Waja yang macam tak salah je pemandunya, menukar laluan last minute.

Memang dia bagi signal tapi disebabkan aku terkejut, aku tekan hon. Dahlah sebelah aku lori besar yang penuh dengan pisang.

Tetiba cam tak salah je pakcik drebar lori pisang nih, sound aku, "SABAAAAARRR"

Darah aku yang baru je turun lepas sepetang naik mendadak & mendidih-didih sebab benda alah nih, rasa naik balik. Dada aku berdegup kencang. Rasanya muka aku panas gila. Menyirap-nyirap.

Pakcik, pakcik kenal saya pun tak kan? Mana pakcik tau saya tengah tak sabar?

Hanya kerana saya tekan hon kah?

Kalau pakcik nak tau, tekan hon tu tak semestinya kerana tak sabar tapi kerana nak beri amaran kepada pemandu/penunggang lain di jalan raya bahawa saya wujud berdekatan dengan mereka supaya mereka tak berlaku semberono hingga boleh menyebabkan bahaya kepada saya dan orang lain yang berdekatan pulak dengan saya.

Tapi pakcik mesti tak tau kan?

Sebab pakcik rasa pakcik cukup bijak dengan menyuruh saya bersabar.

Teruskanlah bersikap bijak tu pakcik. Saya suka sangat-sangat, rugi gila saya takkan jumpa pakcik lagi lepas nih *muka menyampah tak agak2*

AKU CUMA MANUSIA BIASA

Ceritanya taklah menarik mana. Tapi macam juga cerita-cerita lain, pasti ada pengajaran yang terselit, saiz atau formatnya saja yang mungkin berbeza.

Ia bermula bila aku rasa sangat2, hodoh. Gemuk. Berat. Lesu.

Kalau sesekali aku faham juga, mungkin perubahan/ketidak seimbangan hormon. Adatlah, nama pun perempuan, memang hidup dipengaruhi hormon kan?

Tapi lama2 aku rasa tak sanggup. Sampai bila aku nak macam ni?

Bab2 fizikal dah tentu2 mengganggu perasaan. Bab2 mental dah pastilah jadi tak keruan.

Aku pun mula mengatur langkah. Perlahan-lahan aku berjaya mengurangkan apa yang aku kenal pasti sebagai si keparat yang aku sendiri benarkan untuk mengurangkan kemolekan diri aku sendiri.

Akhirnya aku dikurniakan juga kekuatan untuk melawan godaan yang cukup kuat dugaannya, sedikit demi sedikit hingga aku jadi kurang bergantung pada si keparat tu.

Tapi untuk melawan sesuatu yang dah biasa dilakukan dengan terlalu biasa seolah-olah kita sendiri terlalu biasa menyedut oksigen pinjaman Tuhan tanpa perlu berasa sedar ketika menghirup nafas dan menghembuskannya, begitu jugalah pergantungan aku kepada si keparat yang berselindung di sebalik wajah innocent tapi penuh dengan segala macam durja dibawanya.

Perjuangan aku yang tak kukuh mana tu, kalah juga bila aku cuba menghentikan pergantungan diri ini terhadapnya.

Baru setakat dua hari pun aku dah rasa tak mampu menangani diri aku sendiri.

Ketar lutut, usah ceritalah. Rasa macam tak daya bawa diri sendiri, macamlah si keparat itulah air lutut yang melancarkan pergerakan lutut.

Meleleh air liur, huh. Mujur je otot muka aku alhamdulillah, masih berfungsi dengan baik dalam membantu aku menutup mulut. Kalau herot cam orang kene serangan stroke? Tak ke basah je baju aku?

Pandangan berpinar2, jangan cakaplah. Aku asik rasa cam kene gi jumpa optometrist je nak check, pesal aku asik nampak benda2 yang aku pandang semuanya macam,... double.

Jiwa aku rasa kosong. Minda aku pun rasa cam gaung. Mencerun tinggi menjunam ke lubang dalam yang nampak macam tak berpenghujung.

Prestasi kerja aku pun mula goyang. Performance ketika merempit pun mula berkurang, sebab perhatian dan tumpuan aku mula berantakan sedikit demi sedikit.

Aku tersepit. Nak dibuat sayang pulak rasa dah berjuang beberapa lama. Tapi kalau tak buat, diri pulak merana!

Huk huk!

Aku gelisah. Resah sentiasa mengunjungi aku. Tatkala aku hanya mampu melihat orang lain bergembira dengan apa yang tak mampu aku alami lagi sebab aku sendiri yang memutuskan bahawa aku sendiri perlu berhenti bergantung kepada si keparat yang berwajah innocent tu!

Tapi sampai bila Kimi? Sampai bila?

Bisikan2 halus mula bergema dan terus-terusan bergema dalam kepala kosong ku.
Otakku yang mulanya mau hilang tumpuan dan arah tiba-tiba jadi tak tentu arah, semua benda menerjah masuk dalam masa sama.
Oh, dada ku rasa nak pecah, berdebar2 walaupun takde benda yang mendebarkan... Dengar bunyi telefon pun aku rasa cam nak hilang pertimbangan, rasa nak menjerit marah, "Boleh tak berenti call aku setan?!" walaupun itulah kali pertama orang tu memanggil aku melalui telefon.

*bunyi kaca pecah*

Akhirnya aku mengalah. Kerana aku cuma manusia biasa. Yang tak punya kekuatan luar biasa.

Masuk hari ketiga, aku berhenti berharap. Pada harapan dan azam aku yang tak kuat mana.

Petang itu aku pulang ke rumah dan terus menjerang air panas. Ku capai jag dan ku buka peti ais. Si keparat yang berwajah innocent itu ku lihat seolah-oleh tersenyum puas sebab aku telah tewas juga kepadanya yang masih banyak berbaki.

"Matilah kau!", aku hanya mampu menjerit dalam kotak fikiran. Kerana hati sudah tak mampu menahan rasa dan menanggung keperitan satu kekalahan!

Akhirnya,...

Petang itu juga secangkir Nescafe O kaw kurang manis, aku hirup panas-panas.
Keluar peluh jantan betina, puas beraja di jiwa, walaupun kepada Nescafe aku tewas.
Untuk sekian kalinya, aku kembali menjadi waras.

Wednesday, February 23, 2011

LOOK, I SERIOUSLY UNDERSTAND, YOUR INTERESTS BUT,...

Do you yourself, understand why you're interested in that interests of yours?

Or it's just a mere urgency to follow what's in so that you won't be seen as not trendy and so last millennium?

Take Maher Zain for instance. It's a huge phenomenon, or shall i say, infatuation?

Now don't lie - if he's not that luckily handsome and multi-talented, would you really like him and accept his creativity/art work?

I bet not.

And i'm seriously gonna stand on my ground.

The same thing goes to almost everything in my life. About what i do and what i choose to not do even when everyone is doing the in-thing and when there are people who'd die in the instant if they are unable to do it 'cause they don't wanna be left behind.

What's wrong with choosing to not to follow, when you can always stay alive, leading in your own way?

What's wrong with choosing to be your truly self?

I hate being forced into accepting things others keep shoving into my face, as if i'm spineless.

Ugh.

YEAH I GET IT...

Some people can be very, very creative in making their pathetic lives much more interesting.

Some make it very clear - they go dig & sell out other peoples' dirty secrets, shameful stuff and such.

Some make it very annoying - they'd go shamelessly merciless to other people, especially people like me, who happens to be so not interested in being like them and ended up being pulau-ed [sorry i can't find the right word].

Some make it very nerve-wrecking - this might come in shapes like, incessantly loud speaking [remind you of empty can, i suppose?], or never ending repeats of annoying, nasal voiced songs while singing along in an awesomely bad voice [imagine:a bear in pain after accidentally stepping into a bear trap, you get the idea] and drumming along with whatever available in their hands [now i wish one of the things available are grenades!] and etc...

Whatever it is, i could only wish that i have the utmost brilliance of mind and of course, the ability to stay patient even though it kills me inside for not being able to do anything much, living in the endless ocean of these people.

God, help me.

Saturday, February 19, 2011

SOMEHOW I FELT COMPELLED TO TRY THIS!

67 perkataan

Speed test



And i don't know why i felt compelled to try it LOL! Considering that i'm a slow keyboarder [eh there's even that word exists?]
Anyway, if you feel like giving it a shot or maybe wanted to know your keyboarding ability, you might wanna try clicking the link and see for yourself :) have fun & good luck!

Wednesday, February 9, 2011

LET ME IN, HEAR ME OUT

Hi, it's been awhile *i know i know*...

Today is my sick day. Seriously, I'm sick. Due to a ruthless, incessantly recurring mensus pain and a terrible aching body suffering from symptoms of cold.

But most importantly, I'm just sick of well, every single thing.

There are some people who are just beyond me - I know I'm not that smart but I do know that no one with a sound mind, would want to fall sick and/or pretended to be sick when they are really, really sick they couldn't come to work.

It's not a rocket science - it's just happened, you know. When you're not capable of carrying yourself to work, how are you supposed to be able perform your work then?

That's numero uno.

Secondly, if you're sick, you're not suppose to go online, especially this place, 'cause you'd be seen as capable & healthy enough to go to work.

Well, have you ever been sick & ended up feeling well but when you try to function as usual you'd feel sick again in the instant?

Whose fault is that?

And have you ever been in the office only to find yourself in the most troublesome situation where you're so uncomfortably sick but you have to hold it inside 'cause your boss or colleagues keep bugging you for urgent stuff?

So,... am I wrong if I choose to stay at home?

And the Internet is, free, in terms of no limitations imposed to use it at any time [as compared to the cyber cafes] so it's not weird if I'm online but I'm not online 'cause I'm actually lying down to rest my unhealthy, aching body, right?

Well people, thanks for the so-called concern but no thanks - I usually get by with pretty much everything I have in life so your so-called concern is not that much useful to me.

Not that I'm being a snob or ungrateful after people showing their so-called concern but if they do it just for the sake of fun prying into my life and doing nothing much useful, I'd strongly suggest these :-

1. GET YOUR OWN BLOODY LIFE, if you happen to find that you don't have one.

Apparently, other peoples lives are boring too, and just not worth your precious time actually. Ever heard of the old adage "Life is short"? Or perhaps, you want me to show it to you? 'Cause I'd be more than glad to help *evil grin*

2. STOP ACTING [like you care], YOU SUCK

That's why you can never be a Hollywood actor, you can't act to save your own bloody arse!

3. QUIT DOCTORING ME [I ain't your child!]

That's why you are what you are now - you don't read medicine hence you don't know other peoples' health or condition so let the experts do their jobs. Leave their jobs to 'em.


Okay okay, now my tummy's cramping out again. Time to hit the sack.

Til next time & thanks for reading.