.: COUNTLESS THANKS TO :.

Monday, November 29, 2010

PERIHAL AKU, KERUSI DAN JEMBALANG!

Kenapa aku suka kerusi paling belakang bila menonton di panggung?

Mudah je jawapannya - sebab aku benci ada orang kat belakang aku, tambah-tambah pulak bila orang tu jenis tak bertamadun punya manusia. Dalam cerita ini, demi tapisan bahasa aku akan namakan mereka sebagai 'jembalang'.

Tak kisahlah berapa harganya janji aku tak perlu sakit hati dengan perangai sesetengah manusia yang walaupun dah dikhabarkan dengan baik tapi masih lagi tak nak terima malah tak segan-silu buat muka kurang ajarnya!

Baru-baru ni aku ke panggung, tengok cerita Ngangkung dan Tangled [9.45 & 12.00]. Untuk cerita Ngangkung, aku setuju dengan cadangan Mr. S yang sekadar mahu duduk di tengah-tengah pawagam, di mana kerusi di belakangnya rosak dan kerusi di sebelah aku pun rosak jadi, okeylah kan, kurang sikit gangguan.

Kononnyalah.

Belum lagi cerita bermula, kerusi aku asik ditendang-ditendang oleh jembalang yang duduk di belakang aku... Bila aku toleh, tengok muka bukan main cantik lagi jembalang ni rupanya!

Bila makin galak kerusi aku disepak-sepak, diseret-seret dengan tapak kaki/kasut jembalang ni masa cerita dah bermula, aku rasa sungguh berderau tapi dengan muka yang tak manis tapi bukanlah kerek semacam aku pun minta dia supaya jangan menendang kerusi aku dan macam biasa aku akan ucapkan terima kasih atas kerjasamanya...

Tau apa berlaku?

Sudahlah takde ucapan [paling cikai pun] 'sori', dia buleh pulak buat muka kurang ajar macam mengatakan 'suka akulah! kaki aku! sape suh ko duduk depan dan takleh terima orang tendang-tendang kerusi kau?'

Memang dasar jembalang betul. Dia boleh buat muka camtu macam tak salah je dan langsung membatukan diri sambil tengok mata aku dengan takde sikit pun rasa segan atau malu!

Lepas tu dia buat jugak. Aku tarik napas dalam-dalam, tumpukan pada Ngangkung dan amik sikap malas yang memang sentiasa menetap dalam diri aku.

Kalau aku nekad malam tu alamatnya jadilah perkara-perkara ni [antaranya]:-

1. Aku takkan dapat tengok Ngangkung sampai habis. Tangled pun akan jauh sekali sebab aku kene keluar panggung sambil tangan ku dikokot dan dibawa ke balai.

2. Aku takkan berjaya menceritakan pada korang perkara ni sebab kemungkinan besar aku tido balai sampai hari ni.

3. Suami aku sure macam orang kene tinggal bini dan tak tentu arah sebab jadi perkara yang tak diingini tu dan dia terpaksa cari duit tuk jamin aku keluar lokap.

4. Budak tu mungkin nyawa-nyawa ikan atau arwah aku kerjakan!

5. Kalau dia hidup pun mungkin dia akan jadi OKU.

6. Aku akan dibicara di mahkamah dan dijatuhkan hukuman atas tuduhan mencederakan dengan niat/menyebabkan kematian kepada budak tu...

Mintak dijauhkan la ya aku buat benda-benda camtu. Kesian family aku nanti. Walaupun aku belum ada komitmen besar seperti anak tapi masih juga aku perlu fikirkan tentang kedua-dua family aku kan?

Bukanlah aku nak berlagak bagus atau cam kuat sangatlah, tapi rasa bengang sungguh bila terpaksa bertahan dengan sikap orang yang takde tamadun macam jembalang tu.

Harap muka je cantik tapi nauzubillahiminzalik la sikap dia...

Kalau ye pun ko tengah gado sama laki/balak kao yang aku kira pun tak bertamadun/jembalang jugak tu, apsal kao lepaskan pada kerusi aku dan bila aku dah cakap baik-baik, apsal kao pandang aku camtu pulak?

Bajingankah kau?

Aku terpikir, kesiannya mak bapaknya. Mesti penat mengajarnya tapi kalau dah dasar jembalang dan bodosombong tu la dapatnya, takkan boleh berubahnya...

Aku rasa risau, dalam masa sama, kejembalangan dia akan berterusan bila dia ada anak nanti.

Akan bertambah banyaklah spesis jembalang yang luar saja cantik molek tapi perangai, ketua jembalang pangkat paling tinggi pun sure kalah punya!

2 comments:

Siti Darna Sanoesi said...

wakakakak... best rrr kalau darna dah lama terajang je budak jembalang cute tu,,,,!!!

k1m1_KaeMoS said...

http://www.blogger.com/profile/12172926635742178865
Darna, klu boleh buat dan lepas tu sy bleh terus duduk situ tengok wayang takpe jugak :) lama dah sy buat hahaha...