.: COUNTLESS THANKS TO :.

Wednesday, November 24, 2010

KISAH BIL TELEFON LAMA...

Aku terbaca satu kisah di Facebook tentang seorang isteri yang tak tau nak buat apa bila dia terjumpa bil telefon lama milik suaminya, yang antaranya tersenarai nombor telefon bekas tunang suaminya.
Justify Full
Si isteri ni turut pernah menemukan gambar-gambar suami bersama bekas tunang dan bekas GF di zaman dahulu kala.

Jadi, dengan mudahnya si isteri terus mengadukan isi hatinya yang dihujani pelbagai tanya dan segala macam telahan.

Jujur cakap, aku tak nampak pun apa isunya di sini yang berat sangat hingga membuatkan si isteri ni begitu gelabah sampai melatah camni.

Tapi yelah, tu aku, orang lain mana sama macam aku kan?

Cuma aku harap, satu jelah yang boleh aku ubah - cara orang perempuan ni berfikir.

Ramai yang marah bila aku cakap, perempuan ni suka ikutkan emosi sangat.

Tak kurang juga yang hentam aku balik, "Encik Kay Ames [nama FB aku] boleh la cakap, encik lelaki, kitorang yang perempuan ni, encik tak pikir pulak apa kitorang rasa?"

So, salahkah aku bila aku cakap, orang perempuan ni emosi sangat?

Kalau dorang tak salah, tak buat macam yang aku dakwa-dakwi, kenapa dorang marah aku?

Dan yang lebih hairan, tang mana pulak dorang ni buleh anggap aku ni, seorang ENCIK?

Betul tak dorang ni emosi sangat?

Kalau tak emosi, mesti buleh fikir dulu habis-habis sebelum mengeluarkan apa-apa statement pun.

Now, aku tak kata yang aku ni tak emosi, mustahil la takde emosi, malah mungkin akulah orang yang paling beremosi yang ramai kawan-kawan/kenalan aku akan kenal dalam hidup mereka. Atau sekurang-kurangnya itulah yang aku percaya, sebab ramai yang kata gitu pada aku.

Tapi, kalau betul nak menampakkan diri tu betul, adakah boleh dapat keputusan yang betul bila menggunakan cara yang salah?

Boleh [saja kalau nak dapat keputusan yang betul walaupun guna cara yang salah] tu memang boleh tapi, dari satu segi lain, orang dah tak hormat kita kan, sebab cara kita yang melulu dan meluru dalam membuat penilaian dan tanpa segan-silu terus menjatuhkan hukum?

Sekalipun maaf boleh diucapkan, bolehkah ia tetap membaiki keadaan atau setidak-tidaknya, memberikan sedikit ketenangan pada hati yang telah dilukai?

Sebab tu aku kata, perempuan yang aku jumpa, ramai yang terlalu emosi sampai cenderung tuk buta mata hati!
Cenderung tuk membodohkan diri sendiri hanya benda-benda kecik.
Cenderung tuk membuatkan lelaki lebih rasa hebat terhadap diri mereka sendiri sebab mereka menyaksikan sendiri betapa mudahnya perempuan tergoyah dek benda-benda seremeh bil telefon lama, gambar GF lama, perempuan lain baik sekadar gitu-gitu je dengan suami - mereka rasa mereka masih lagi laku & hangat di pasaran sebab tengok gelagat isteri yang sanggup bermati-matian gaduh dengan perempuan lain kerana dia!

Haih... Ruginya la aku rasa, membazirkan segala tenaga, masa, akal dan keupayaan untuk perkara-perkara mengarut gitu.

Ada yang menempelak aku bila aku menegur. Jawabnya, macam biasalah, format menyalahkan takdir/suratan tu tetap kena ada.

"Dah diciptakan Tuhan macam ni, kao siapa mau pertikai?"

Tapi bukankah Allah pernah mengatakan bahawa Dia takkan mengubah nasib sesuatu kaum jika kaum itu sendiri tak mau mengubahnya?


No comments: