.: COUNTLESS THANKS TO :.

Thursday, July 16, 2009

SIGNAL DUDE, SIGNAL

Hari Selasa [140709] baru ni kita dikejutkan dengan berita sebuah bas Rapid KL terjunam ke lorong motorsikal di Lebuhraya Persekutuan yang menghala dari Petaling Jaya ke Kuala Lumpur.

Tipulah kalau aku kata yang aku tak terasa bimbang kalau-kalau aku akan terjejas dalam apa-apa aspek pun sepanjang melalui perjalanan pulang ke rumah, petang Selasa tu.

Mujur juga rupanya aku tak melalui jalan itu pun, sebab kemalangan terjadi di sebelah highway sana - jalan menuju ke rumah aku adalah dari arah bertentangan.

Tak kiralah - tapi ia tetap membuatkan aku rasa cuak sebab betapa mudahnya kemalangan berlaku.

Atau dalam kes ini - kesialan, adalah lebih tepat.

Maaf kalau ada yang tak suka bahasa aku ni - tapi itu saja yang cukup sesuai menggambarkan betapa merbahayanya sikap kurang ajar apabila berada di jalan raya, tak kiralah apa pun kenderaan kita.

Sebab tu aku sendiri pun memang tak segan-silu nak honkan pemandu yang tengah sedap bercakap di telefon sambil memandu. Atau yang tak reti nak guna signal, macamlah bila nak nyalakan signal tu, sampai nak kena keluar daripada kereta, yang macam susah sangat.

Bukan tak pernah aku jeritkan pemandu yang kurang ajar - tiba-tiba je keluar daripada laluan tanpa bagi signal, ataupun baru je bagi signal dia terus je keluar daripada laluan dan yang memandu macam tengah sedap buat benda tak senonoh dengan pasangan mereka sampai terhoyong-hayang kereta.

"SIGNAL DUDE, SIGNAL!" *pin pinnnnnnnnnnnnnnnnn!* [biasanya disertai dengan berbakul sumpah-seranah dan sesekali, penumbuk ataupun lagi best, jari tengah]

Kenapa aku marah?

Sebab aku naik motor, dude.

Kalau aku kemalangan disebabkan engkau, polis akan tetap salahkan aku sebab pada dorang - yang naik motor ni semuanya Mat Rempit perangai haram!

So kalau kau nak mati sangat pasal tak takut langsung drive sambil SMS @ bergayut di telefon SILAKAN... Tapi jangan dekat-dekat dengan aku...


Ok, berbalik kepada cerita kemalangan menakutkan tu tadi...

Malam tu lepas Maghrib aku tengok berita di TV1 dan TV3 yang mengatakan bahawa kemalangan berpunca akibat seorang pemandu kereta Satria @ Wira biru gelap yang tiba-tiba menukar laluan daripada kanan ke kiri apabila memasuki persimpangan berlampu isyarat selepas keluar daripada Lebuhraya Persekutuan.

Kereta yang menghala dari Petaling Jaya itu dikatakan telah menukar laluan secara tiba-tiba tanpa memberikan lampu signal dalam masa yang bersesuaian sehingga menyebabkan pemandu bas terkejut dan cuba mengelakkan kereta tersebut, tetapi malang bila dia hilang kawalan terhadap pemanduannya dan terus terjunam ke lorong laluan motor yang berada 4.5 meter di bawah jalan tersebut.

Walaupun tak ada yang MATI, tapi aku tetap simpati kepada mangsa-mangsa - pemandu & penumpang bas serta sebuah kereta lain yang turut terbabit secara tidak sengaja kerana berada di bahagian belakang bas itu - kereta tersebut telah terlanggar bahagian belakang bas dan mujur saja pemandu & penumpangnya hanya cedera ringan.


Sebagai salah seorang penduduk kawasan sini yang sudah biasa sangat dengan segala lekuk lubang bonggol jalan raya di sekitar kawasan ini, aku faham sangat kenapa pemandu tu tiba-tiba menukar laluannya sebab dia pastinya terkeliru.

Kalau dia terus ke kanan, dia akan ke Kg. Kerinchi.

Kalau dia ke kanan tapi lepas lampu isyarat dia terus je, dia akan masuk Lebuhraya Persekutuan semula dan melalui depan Angkasapuri & Mid Valley, seterusnya menuju ke Brickfields/Seremban/Seputeh atau pun pusat bandar Kuala Lumpur.

Tapi disebabkan keadaan jalan yang kurang jelas tanda tunjuk arah dan garisan jalan yang aku rasa macam dah tak berapa nak ada, ditambah pulak dengan kebangangan tak sudah pemandu kereta tu - membuatkannya terus menukar laluan tanpa memberikan sebarang isyarat kepada pemandu lain, seolah-olah perbuatan yang sekurang ajar itu tidak akan memberikan sebarang kesan kepada orang lain.

Nampak sangat dia dah biasa buat macam tu kan - tukar lane sesuka hati tanpa beri sebarang isyarat dan terus keluar saja dari laluan asalnya, bukan berdikit-dikit?


Aku harap pemandu tu akan ditimpa perasaan bersalah yang amat sangat, sehingga menjadikan dia hilang kewarasan akalnya terus, lantas menjadikan dia terus gila.

Ataupun satu hari nanti, ahli keluarganya jadi mangsa pemandu sial yang lain, sebagai timbal balik perbuatan sialnya pada satu ketika dulu [hari Selasa itu] yang membahayakan ramai nyawa lain.


Aku terfikir juga di satu sudut lain. Tak adakah sebarang rang undang-undang atau akta yang akan digubal untuk mencegah perbuatan kurang ajar ini supaya tidak berulang di lain kali?

Atau,... mungkin sebab tak ada yang MATI pada hari Selasa baru ni, sebab tu kejadian tu dipandang sebelah mata dan bagaikan dibawa angin lalu saja?

Mungkin perlu jadi satu kemestian agaknya - kena ada yang MATI ngeri, terburai isi perut, terheret tergilis sampai otak bersepai-sepai anggota badan tercerai-berai ke sana ke mari, baru agaknya pihak berkenaan akan buat some sort of actions, untuk menunjukkan fungsi mereka.

Nampak sangatkan?

Terima kasihlah kerana membaca pandangan peribadi yang tidak dipengaruhi oleh mana-mana pihak, sebaliknya telah aku harungi sendiri segala perangai pemandu-pemandu berhati & berakalkan babi, di sebalik topeng manusia...

No comments: