.: COUNTLESS THANKS TO :.

Sunday, July 12, 2009

SHORT, LONG WEEK

Minggu ni memang minggu yang penuh dengan kejutan dan cabaran.

Pertamanya, Isnin lepas kami dapat surat tawaran yang memang kami tak sangka. Bukan sebab berlagak, tapi memang kami tak mahu letakkan harapan yang tinggi sangat.

Ini bermakna kami perlu lebihkan usaha dari segenap segi - tenaga, kewangan dan minda yang kukuh dan tenang [terutama sekali aku, heheheh].

Keduanya, awal pagi Selasa sewaktu kami sedang tidur, dalam jam 1 lebih Mr. S dikejutkan dengan deringan N82nya yang membawa perkhabaran dukacita - bapa saudaranya sedang nazak dan sepupu yang memanggil itu telah meminta Mr. S membawa emak dan adik perempuannya ke PPUM dengan kadar segera.

Ternyata Dia lebih menyayangi - tak sempat keluarga berjumpa, arwah telah menghembuskan nafas terakhirnya.

Selasa yang terasa begitu panjang akibat kehilangan seseorang yang agak rapat dengan Mr. S telah membuatkannya agak,... kosong dan tidak berdaya pula ke pejabat. Tambahan pula sepanjang dia membantu menguruskan arwah - hari agak panas dan Mr. S pula tak sempat nak makan atau minum... Kesian dia...

Ketiganya, hari Rabu kami masih lagi agak,...terpinga-pinga dengan 2 hari lepas yang agak kelam-kabut. Tapi malamnya terisi dengan aktiviti yang agak positif pada aku sebab kami mulakan mengemas barang mana yang patut supaya tak kelam-kabut di saat-saat akhir nanti.

Keempat, Khamis yang mendebarkan. Mr. S telah hadir ke acara yang disebut dalam surat tawaran yang kami terima Isnin sebelumnya.

Tepat jam 11.30 pagi aku terima satu SMS - "Alhamdulillah..."

Malamnya kami habiskan dengan berehat-rehat sambil menonton TV dan berborak kosong.

Kelimanya, Jumaat yang aku rasa, menyakitkan. Entah kenapa mata kanan aku rasa semacam.

Keenamnya, Sabtu yang memang menjenuhkan. Sebab mata aku terasa makin bengkak sehingga aku sakit kepala seharian. Tapi tak nampak pula dari luar sebarang kejanggalan.

Aku lepak di rumah Mak sepanjang hari berlingkar saja depan TV. Melayan Amil main PS dan sesekali menceceh pada Adiba yang kebelakangan ini, sudah pandai menjawab bila ditegur. Dalam tengahari aku rasa pening sangat-sangat sampai aku rasa, lebih baiklah aku tidur sebelum aku hilang kewarasan aku...

Akhirnya Ahad yang juga menyakitkan. Kali ini aku nampak ada semacam 'punat' pada bahagian sudut mata aku. Ada ketumbit kat sudut kelopak mata aku... Sakit ya ampun bila aku nak pejam. Bila terpaksa berada di luar - fuh silau tak beragak!

Tapi aku gagahkan juga pergi ke PJ Old Town untuk mencari beberapa barang yang agak penting. Untuk perkara yang dalam surat tawaran itu juga...

Setelah selesai kami kembali ke rumah untuk makan tengahari dan membasuh kain baju...

Letih... Ketumbit kurang asam!

Terima kasih kerana sudi membaca kisah seminggu dalam hidup aku yang pendek saja, tapi terasa agak panjang ini...


No comments: