.: COUNTLESS THANKS TO :.

Friday, July 10, 2009

PITA MERAH

Berada di tempat aku seharian boleh membahayakan kesihatan.

Serius - aku tak tipu.

Mungkin ada yang terfikir apa sangatlah work hazard seseorang P[ekerja] A[m] macam aku ni... Tapi percayalah bila aku katakan yang kalau orang memang tak berapa kuat, alamat akan sakitlah selalu.

Fizikal dan mental sekali.

Yang aku angin tu bila orang bukan main sedap saja campak 'ta*k' mereka pada aku yang tak ada kena-mengena ni. Bukanlah aku berkira sangat sampai tak boleh nak tolong buat kerja orang lain.

Tapi memang melampaulah kalau aku kata yang aku tak terjejas langsung dengan apa yang orang suka buat kat aku selama hari ni - campak t**k mereka suka-suka hati pada aku macam aku ni jadi pencacai mereka pulak.

Dah berapa kali aku terkena - orang lain yang buat celaka, aku pulak kena tadah je maki-hamunnya.

Orang lain buat onar, aku pulak yang dituduh buat kerja macam orang berotak nanar.

Orang lain buat durjana, tak pasal-pasal pulak aku yang kena betulkan segala kesilapan dia.

Dan yang lebih best?

Asal yang baik, betul dan perfect - orang lain. Asal aku je - yang buruk dan yang beruk.

Manalah aku tak kata boleh membahayakan kesihatan?

Dulu Mak selalu bising bila aku keje swasta - tak berbaloi langsung. Takde ini, takde itu dan bermacam lagilah jela panjangnya segala keburukan yang Mak bariskan untuk aku nilaikan betapa tak bergunanya aku kerja kat *ehem* tu.

Supaya aku bertukar fikiran untuk bekerja di aliran awam. Keje gomen, kata orang dulu-dulu.

Aku pun dengan naifnya percaya bahawa bekerja dalam bidang yang sepatutnya aku kerja [berdasarkan kelayakan aku yang tak sehebat pencapaian terunggul manusia dalam bidang kemanusiaan yang penting untuk memastikan survival kemanusiaan sejagat tulah...], akan menjadikan aku seorang manusia yang boleh dihargai dan dihormati kerana kelayakan aku yang *ehem-ehem* itu, dan membuatkan orang lain tidak akan mengganggu aku dengan alasan yang aku sedikit 'berbeza' daripada mereka.

Ternyata aku silap. [Padan muka aku]

Aku bukan saja tidak dihargai, jauh sekali dihormati. Orang-orang hanya menganggap bahawa aku hanyalah perlu apabila mereka di dalam kesusahan dan perlu untuk mereka menyelamatkan diri. Dengan menyalahkan aku. Atau sekurang-kurangnya, meletakkan kesalahan itu seolah-olah aku yang gatal-gatal mahu menciptanya.

Pernah aku diherdik oleh seorang staf senior yang memang agak, berusia [yang membuatkan ramai berkata bahawa faktor usianya tu yang sebenarnya membuatkan dia sendiri agak pelupa & cenderung untuk melepaskan perasaannya dengan sesuka hatinya]. Hanya kerana aku jawab dengan jujur bahawa aku memang tidak dimaklumkan tentang sesebuah perkara yang agak penting sebab ia melibatkan reputasi bosnya sekali.

Aku yang bengang telah menyatakan dengan muka yang habis kering boleh aku buat kepada pihak yang sepatutnya bertanggungjawab - "Tolong selesaikan benda ni - tak pasal-pasal pulak aku yang kena marah pasal korang!"

Itupun selepas hampir terlalu kerap aku dimarahi atas benda yang aku tak buat, baru aku sound macam tu.

Bukanlah aku baik sangat. Aku pun sedar diri aku ni siapa dan macamana.

Cuma aku geram bila orang suka mengambil jalan mudah demi menyelamatkan bontot mereka daripada disesah oleh orang-orang yang akan mencari mereka untuk dipertanggungjawabkan.

Perangai suka 'pass' macam bola ni memang aku tak boleh terima. Betul - memang bukan semua kita boleh jawab pasal bukan semua pun dalam tanggungjawab mahupun dalam job description kita - tapi apa salahnya kalau kita berusaha sikit untuk membantu orang?

Berapa kali aku terkena dengan public yang datang mengadu masalah sakit pening mereka akibat pertembungan kepentingan mereka sebagai rakyat dengan pihak-pihak berwajib dan yang berminat nak membangunkan negara.

Contoh paling mudah - si pengadu datang daripada sebuah kawasan setinggan yang terbabit dalam pembersihan setinggan. Rumahnya akan dirobohkan, tapi ada pula masalah-masalah lain yang berkaitan. Jadi si pengadu datang ke Jabatan A untuk mengadu. Di sana disuruhnya pulak oleh kakitangan mereka yang mungkin tidak melayan mereka dengan ikhlas/bersuara tinggi macam marah-marah, supaya mereka ke Jabatan B. Di Jabatan B pula disuruhnya pergi ke Jabatan C, atas alasan Jabatan C lah yang akan mengeluarkan segala arahan sebab Jabatan B dan Jabatan A tidak boleh berbuat apa-apa jika Jabatan C tidak berkata apa-apa.

Si pengadu yang mungkin sudah pun tertekan dengan pelbagai masalah peribadinya akan bertambah tertekan dengan kerenah birokrasi yang penuh dengan pelbagai tingkat hirarki yang perlu dilalui hanya untuk menyelesaikan masalah rumahnya tadi. Bila tiba di Jabatan C - orang yang disebut-sebut sebagai bertanggungjawab mengeluarkan arahan kepada Jabatan B dan Jabatan A tadi pula, tiada di pejabat kerana keluar mesyuarat.

Jika anda di tempat pengadu - apa perasaan anda?

A. Mesti anda marah pada P[ekerja] A[m] yang kata bosnya tiada di pejabat sebab keluar mesyuarat dan tak pasti pula jam berapa mesyuarat itu akan tamat.

B. Anda masih boleh bersabar sebab anda fikir, alang-alang dah separuh jalan menguruskan perkara ini, biarlah sampai ke akhirnya supaya memang boleh selesai terus - tak payah nak pening-pening lagi dah lepas ni.

C. Anda duduk saja macam orang bodoh, tercengang dengan perkara tu sebab anda tak terfikir pulak orang keje gomen ada mesyuarat, sebelum anda marah pada P[ekerja] A[m] tu pulak.


Tak kiralah jawapan yang anda pilih, aku cuma nak tunjukkan betapa tindakan semudah memberikan cadangan yang bernas supaya menimbulkan situasi 'menang-menang' pun kalau tak diambil sebagai inisiatif untuk melancarkan urusan semua orang - adalah sangat-sangat dikesalkan!

Apalah salahnya kalau orang Jabatan A - sebelum menyuruh pengadu ke Jabatan B - cari ikhtiar dulu bertanya sepatutnya berjumpa dengan pegawai mana dan apa nombor telefonnya, supaya pengadu tidak merasa seperti ditendang macam bola?

Apalah salahnya kalau perlu dihantar pengadu itu ke Jabatan B atau Jabatan C - orang Jabatan A telefon dulu untuk bertanya adakah pegawai yang bertanggungjawab tu, di pejabat supaya pengadu boleh terus ke sana?

Mesti ada yang terfikir kenapa pengadu tu pun 'pandai' sangat sebab tak ambil nombor telefon tetapi terus saja membuta-tuli menuju ke tempat-tempat berkenaan - buang masa, tenaga dan duit saja?

Kita kena faham - pengadu tak sama macam kita. Mentalitinya, latar belakang pendidikan/ekonomi/pekerjaan/sosialnya - semuanya langsung tak sama macam kita.

Nak salahkan dia pun tak boleh jugak - yang 'pass' sana-sini tu pun, pandai sangat ke?

Berapa kali aku terkena macam ini sampai satu hari aku ambil tindakan sendiri.

Dan baru tadi, ada lagi yang sengaja cari pasal dengan aku bila dia main petik saja pada public tu yang bos aku memang ada di pejabat, kalau meeting pun meeting dalam bangunan ni saja.

Aku terangkan balik pada kerani di *ehem* tu yang tak bolehlah kalau main hantar saja public ke sini tanpa bertanya pada aku dulu. Sebab bos aku takde. Pegawai dia pun dah keluar dari pagi kerana ada meeting. [Ko jangan nak memandai macam ko pulak keje kat sini. Rasa cam nak sound je mamat tu gitu... Baru dia tau diri dia sikit]

Bukan suka-suka keluar dari opis kerana missing atau gone AWOL macam yang biasa rakan sejawatan mereka ni suka buat.

Public yang nak marah aku ni pun tak jadi bila aku cakap semula faktanya - "Encik, yang satu Jabatan dengan bos saya adalah saya dan bukannya kerani di *ehem* tu, so siapa yang lebih tahu jadual bos saya?"

Get your facts straight and your mind straighten up, dude, before you decide to shove the sh*t to someone else's face.

Tu sebab aku kata boleh membahayakan kesihatan. Fizikal dan mental. Pasal kau letih melayan kerenah orang yang marahkan kau atas kesilapan yang bukan disebabkan oleh kau. Akibatnya badan pun sakit sana-sini pasal tekanan perasaan.

Terima kasih kerana sudi membaca tentang kerenah birokrasi dan hirarki yang aku rasa, sepatutnya boleh dikurangkan tekanannya jika kita mengambil sikap ingin membantu orang lain menyelesaikan masalah mereka supaya matlamat [poyo] 1Malaysia Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan, tu bukan hanya satu lagi slogan yang berjaya diciptakan dan dilaungkan [sepanjang pemerintahan seseorang tu] dalam Malaysia ini...


No comments: