.: COUNTLESS THANKS TO :.

Thursday, June 4, 2009

GAMBAR. BERGAMBAR. MENGGAMBAR.

Apa aku merepek neh, heheh...

Cani sebenarnya... Aku suka sangat amik gambar... Tak kiralah, gambar diri sendiri ke, muka sendiri ke, adik-beradik ke, kucen tepi jalan ke, pokok yg tade kaitan dgn aku pun akan jadi mangsa kegemaran aku - amik gambar guna henfon...

Tak kira kat mana, bila atau macamana gaya, pasti aku akan kuarkan henfon tuk amik gambar, hatta masa aku tengah kat atas motor sekalipun. Janji aku dapat buat, puaskan ati aku...

Ada orang pelik sangat2 dengan pe'el aku neh... Dah lali telinga aku mendengar segala macam kata2 mereka...

Ada yg kata aku neh, pelik lah. Ataupun, tahpahaper pasal kucen sape2 tah pun aku balun gak amik gambar... Belum lagi yg ketawakan aku sekuat2 hati hanya kerana aku bersusah payah tuk amik gambar daun/bunga pada pokok, atau semut2 yg merayap kat tanah la, kumbang yg hinggap kat rantinglah dan macam2 lagi... Tak kurang juga yg mengutuk pasal aku suka amik gambar kandid, objek tak centre, angle yg senget - macam orang tak semenggah je Kimi tuh, kata meka sesama sendiri, sambil mencebikkan bibir, menjelingkan mata dan terjuih2 mulut dorang, macam lukisan kartun pempuan suka menyibuk hal orang kat dalam majalah Gila-Gila dulu2, sambil pandang ke arah aku cam meluat sangatlah...

Tapi ada aku peduli? TIDAK!... Semua tu aku anggap macam suara2 lipas yg merayap2 di celah2 bedah, yg mahu didengari walaupun kata2 mereka picisan semata-mata, takde makna atau pun justifikasi yg munasabah tuk aku pedulikan...

Aku tak susahkan sape2 tuk puaskan ati aku nak amik gambar. Bukannya aku berhutang apa2 royalti pada mereka yg sedap mulut berkata2 tuh. Tak pulak aku curi RM dorang semata2 nak beli henfon yg dorang nak dengki bila aku asik amik gambar dgn henfon aku tuh.

Tu satu bab. Tiba pulak satu bab lain.

Bila dah banyak amik gambar, aku rasa sayang sangat nak buang, walaupun gambar tu mungkin takla lawa sangat, over-exposed ke, kabur ke, banyak noise ke,...tapi aku rasa cam sayang sangat2 nak buang, aku akan cuba edit sebaik boleh... Tapi kalau dah takleh diselamatkan lagi @ memang buruk nak mampus, aku akan terus buang... So faham2 jelah kalu dh banyak tu, storage pulak jadi halnya...

PC kat opis? Simpan benda basic pun dah slow... Kalo aku letak gambar2 yg aku amik? Hah!

PC kat umah? Kapasiti dah makin kurang... Hmmm... Taknaklah PC tu slow, dahlah kita dok harap nak downloading apa pun cepat kan?

Laptop? Haih... Bila la baru dapat beli... Aku dah la cerewet gila bab2 neh... Sure makin cerewet aku nak laptop tu jadi macam yg aku nak, makin banyak la RM aku lebur kat situ saja kan?

External hard drive? Humm... Satu option yg baik, tapi,...hati aku masih terasa berat tuk memilikinya [bajet ketat nok!]...

Kalo aku simpan kat mana2 website yg allow file saving pun boleh... Cuma kalau time aku nak guna Internet down atau tempat memang takde Internet, cane plak? Terjamin ke kalau aku simpan cara camtu?

Hurm... Dilema betul la jadi aku neh...

Oh ya, aku teringat satu istilah baru - CAMWHORING... Terpikir aku kenapa perlunya istilah whore/whoring tu digunakan... Macam teruk sangat pulak orang yg suka sangat amik gambar dirinya sendiri [muka sendiri, lebih tepat] sehingga ada yg menggunakan perkataan seburuk itu tuk menggambarkan orang yg suka berpe'el sedemikian...

Salah ke?




2 comments:

Zura Hilman said...

Beb....cam-whoring is not something bad to do...it's juz a terms..

k1m1_KaeMoS said...

yelah
i know
but just wondering
dah takde terms lain ke yg bleh digunakan tuk better describing it?
tu jer