.: COUNTLESS THANKS TO :.

Thursday, May 21, 2009

TERFIKIR...

Pernah dulu aku tanya Mak,
Kenapa kita tak banyak duit?
Kenapa kita rumah kecik?
Kenapa kita tak jalan2?
Kenapa kita tak cantik?
Kenapa kita tak tinggi?

Jawab Mak, bersyukurlah dengan apa yg kita ada & jangan berhenti usaha utk dapatkan benda yg lebih baik utk diri kita...

Camna bersyukur tu?

Justify FullJawab Mak, yelah, kita solat 5 waktu jgn tinggal, sebagai tanda kita mensyukuri nikmatnya. Sentiasa bersangka baik kepada Allah. Berdoa selalu, supaya kita selalu dekat denganNya. Jangan pertikai kenapa kita tak dapat macam orang lain dapat, tapi, berusaha lebih lagi supaya kita pula yg akan dapat rezeki lebih baik di masa akan datang.

Habis, kalau semua pun kita dah buat,
solat tak tinggal,
doa tak putus,
berbaik2 dgn orang selalu,
berusaha jadi manusia yg baik selalu,
tapi masih juga tak dapat?

Jawab Mak, sabar... Orang banyak bersabar, Tuhan sayang... Bila Dia lambat memberikan kita sesuatu, tu kerana Dia suka mendengar doa kita, rintihan kita...

Sabar? Dapat apa dengan sabar? Ada penah orang hidup senang dengan semata2 sabar?

Jawab Mak, sabar... Adalah rezeki kita tu kat mana2, bila2 nanti... Dia kan Maha Kaya & Maha Adil...

Adil? Kalau betul adil, kenapa ada orang kaya makin kaya? Ada orang tak payah berusaha sangat pun dapat macam2? Adil camana tu?

Jawab Mak, sabar... Bukan semua yg best tu, nikmat... Bukan semua yg tak best tu, musibat...

Macamana bleh jadi tak best pulak? Dah banyak duit, lagi banyak duit, tak payah kerja sangat, pun senang je dapat Best Employee, kan best tu?

Jawab Mak, sabar... Tu namanya, ujian... Allah nak uji hambanya dengan segala kesenangan tu...

Uji dengan kesenangan?

Jawab Mak, ya, ujian...
Adakah hambaNya tu manusia yg bersyukur dan ingat pada Allah bila dah diberikan kesenangan?
Adakah hambaNya tu manusia yg akan merendah diri dan membantu memudahkan urusan orang lain di sekelilingnya?
Adakah hambaNya tu akan terus solat dengan penuh khusyuk sepanjang hari 5 waktu, dan sentiasa rendah hati dengan sedar yg kejayaan yg didapati hanyalah semata2 kerana Allah membenarkannya selepas berkata
kun fa ya kun?

Semua yg kita dapat, hanyalah dipinjamkan semata2. Dia tak pandang harta kita, duit kita, pangkat kita, gelaran kita, pelajaran kita, kelulusan kita, rumah kita, kereta kita, baju kita, rupa kita, yg diminta cuma adakah kita berjaya menjadi manusia yg menurut perintah2Nya & tinggalkan larangan2Nya...

Bila aku kenang balik, memang betul kata2 Mak...
Tapi aku tetap ralat dengan ketidakadilan yg banyak berlaku di keliling kita...
Seolah2, tak payahla nak berusaha sangat pun, orang tetap dapat pelbagai kesenangan...
Aku masih cam ni jugak, walau camana aku usaha, aku buat baik, tapi aku masih kat sini...
Perlu ke aku buat macam orang lain supaya aku dapat apa yg orang senang2 dapat?
Tak payah keje teruk2, tak payah usaha teruk2, tak payah macam2la,...senang2 je dapat...

Aku bukan manusia pendengki jauh sekali cemburu dengan apa orang lain ada...
Tu semua jadi pembakar semangat aku sebenarnya supaya jadi lebih baik...
Tapi yg ralat tu bila dalam banyak2 orang lain yg aku rasa jauh lebih berhak, tiba2 yg dapat adalah orang yg paling boleh dipersoalkan kelayakannya.

Ke,...aku kene jadi macam dorang baru aku dapat macam2 kebestan yg dorang dapat?



No comments: