.: COUNTLESS THANKS TO :.

Thursday, January 29, 2009

Family Punye Pasal…

Sumer orang dalam dunia nih ada famili bukan? Aku nak citer sket pasal famili aku… Takla menarik sangat, tapi cukup utk orang tau serba sdikit…

Yg baju pink tu Mak, yg belang2 tu takde kene ngena dgn kitorang... keh3... yg baju kuning2 tu Abah... Garang2 pun suka kucing...


Tanpa Mak & Abah, sapelah aku dan adik2 kan… Mak aku adalah idola aku (ayat maneeesss takleh blah dowh...) - serius k, Mak aku memang idola aku… Banyak ilmu tentang kehidupan aku dapat daripada dia… Tapi sebagai anak yg tak kurang bebal, kebanyakan masa memang aku tak paham banyak perkara… Well, kita manusia memang sentiasa berada dalam pembelajaran kan?


Nama wanita gigih yg tak penah putus asa dalam menjadikan kami adik bradik sebagai manusia nih, Jaharah binti Ali. Lahir pada 15 Ogos 1960 kat Selangor. Kalo kitorang jalan bersama, pasti ramai yg kata kami nampak cam adik badik… Cis… Nak kata aku nampak tua la tuh… Padahal kitorang beza 20 tahun k… Adik badik menda? Mongok tol orang2 neh…


Bapak aku plak, Mohamad Salim bin Bawok. Jgn tanya aku kenapa nama atuk aku sepelik itu… Setidaknya bukan nama yg lagi pelik/jelik daripada tu, ok… Jejaka berambut Afro dalam tahun 70an yg berjaya memikat ari mak aku nih, sama baya dgn mak aku, bezanya Abah lahir 3 bulan lagi awal daripada Mak - 6 Mei 1960, kat Selangor jugak…


Kalo org tengok aku dgn Abah, org akan rasa cam kitorang ni macam takde kene-ngena je… Pasal takde rupa Abah sangat aku neh… Tapi kawan2 rapat Mak & Abah akan cakap, aku sebenarnya rupa abah, tapi nampak macam Mak pasal kulit aku yg agak cerah berbanding Abah yg nampak cam David Arumugam (penyanyi kumpulan Alleycats) masa dia muda2 dulu le…


Aku lak? Anak sulung dari 6 beradik. Dilahirkan pada 4 Oktober 1981, setahun selepas mak pak aku nikah. Nama aku yang sebenarnya, Kamelia. Sebutannya - macam sebut Amelia (E-mi-li-ya) tapi orang selalu sangat suka2 ati tuka sebutan nama aku… Kalau tak jadi Kamala, jadilah Kamaliah. Ada jugak yg slamba kodok je sbut Kamilah. Nak kata tak skolah, skolah… Tapi tah…


Ada jugak yg slamba badak kata, aku sengaja tuka nama aku pada nametag masa aku keje 7E dulu… Bodo hape… Susah payah mak pak aku pikir nak letak nama apa, korang sedap cakap aku malu dgn nama aku lantas aku menukarkan dari Kamariah barangkali, kpada Kamelia yg lebih glemer pada pandangan dorang… Suka2 je beranggapan bodoh camtu…


Dulu aku skola kat SK Sultan Hishamuddin Alam Shah, KL (ye, skolah tu blakang tempat keje aku je skarang...) dari tahun 1988 hingga 1993. Skola menengah kejap kat SM Puteri Wilayah, Kg Bharu KL, tapi tak sampai 2 bulan pun, bapak aku tukarkan aku ke sekolah yg lebih dekat dgn umah kitorang - SM (Perempuan) Methodist, KL. Yaaa,…aku dulu budak MGSKL…. Walaupun aku tak la suka benar dikelilingi perempuan tapi, aku bersyukur skola kat situ… Banyak membantu aku dalam sosial dgn anak2 orang kaya dan bijak pandai… Malah, bahasa Inggeris aku juga berada di tahap yg baik sebab skola tu memang slalu menekankan penggunaan bahasa Inggeris. Keputusan SPM aku pn utk B.I, aku dapat 2… Hampeh kan aku, B.M aku dapat 3… Mak ejek aku “omputih celop…” Well, nak wat cane?


Aku dah pun jadi isteri seorang lelaki yg bernama Shaiful Mohamad Lizam bin Shahidan pada 30 Jun 2006. Dilahirkan pada 1 Julai 1981, menjadikan dia tua 3 bulan daripada aku (macam mak pak aku jugak kan?)…Aku gelarkan dia Hubby saje dlm blog nih… Nama betulnya pun dah panjang kan… Skarang dia bekerja di Pejabat Pos Besar KL… Kami berdua menetap di Kg Kerinchi KL, buat masa ini… Sape2 tau ada rumah murah yg bleh kami beli, tolong la gitau kami k!…


K, adik aku yg no. 2, namanya Ahmad Munir, lahir pada 15 Januari 1984 tetapi dah pun kembali ke rahmatullah pada 1 Februari 2006 setelah bertahun menderita akibat penyakit Duchenne Muscular Dystrophy (DMD). Dia meninggal kerana komplikasi akibat DMD - severe lung failure (kegagalan paru2), sehari selepas dimasukkan ke wad dan diberikan bantuan pernafasan… Walaupun terbatas dek penyakit tu, dia sempat menamatkan persekolahan dan ambil SPM (aku tunggu dia kat skolah sepanjang exam tu k!)…


Seorang yg berjiwa halus & berseni - suka melukis di waktu lapang, penat melukis, dia akan menonton rancangan dokumentari/perlumbaan F1 yg dia sangat sukai di kaca TV. Berjaya mempengaruhi aku dalam muzik yg dia gemari - Linkin Park, Eminem, U2. Peminat setia komik APO?, Gempak, Hype! dan Starz… Kalau dia masih ada lagi, pasti takkan ketinggalan filem2 Transformers, Spiderman 1-3 sebagaimana dia meminati X-Men… Sayang, masa kita bersama terlalu sekejap…(Sedihnya aku rasa…) Takpelah dik, apa je yg tak dapat kau rasa masa hidup, insyaAllah Dia berikan pada kau di sana… Mudah2an rohnya dicucuri rahmat Allah selalu - Al Fatihah!


Yg ke-3, Saleha. Adik pempuan aku yg lahir pada 30 Jun 1985. Skarang dah bekerja dan masih bergelut bahagikan masa bekerja dengan memenuhi tuntutan2 di rumah selepas aku dah tak dok lagi dgn orang tua aku. Seorang yg agak ekstrem - hak2, bukan la ekstrem apa, sebenarnya aku agak kagum dgn dia pasal bab2 mengemas, aku pun kalah… Dia memang bagus bab2 mengemas umah dsb… Walaupun dia sorang minah yg agak ganas, tapi ati dia baik jugak… Oh ya, ramai jugak minat kat dia dalam garang2 dia tuh… Kah3… Gelak ku sendiri sambil tak henti2 rasa heran.

Leha tersengih2 cam kerang busuk, atas motor pinjam... Kui3...


Yg ke-4, namanya Hanis. 14 Mac ni genapla dia 19 tahun. Dah pun bekerja kat Dunkin Donuts Mid Valley MegaMall - aku dah suruh dia benti tapi tak benti2 jugak - watpe nak kayakan yahudi laknat kan? (Ceh ye ye je aku)… Bukanlah apa, pada aku, muda2 ni la paling sesuai kalo dia nak sambung blaja ke, ni dah seronok keje, dah sedap pegang duit, mana nak blaja?


Amil, atau nama sebenarnya Ahmad Nazeem akan menyambut birthdaynya pada 17 Mac nih… Tahun ni cukup lah umo dia 16 tahun… Kesian adik aku yg sorang nih, menderita sakit cam arwah abangnya… Aku doakan kau mudah2an hidup kau gembira dik, walaupun kau sakit macam tu… Seorang yg sangat suka tengok TV dan main game kat laptop Abah… Oh ye, macam arwah Abang, juga sukakan seni - cuma dia tak sehalus Abang yg gemar melukis - Amil lebih senang mewarnakan gambar2 robot2 Transformers yg aku suka bagi padanya…

Amil yg slalu shy shy cat bila nak diamik gambarnya... Yg pakai spek tuh la Anis, yg rambut krinting tu la Diba atau pun Leha slalu panggil, kucing kurus krinting... Tah mana rupa kucing pun tak tau la aku...


Last sekali, si kerinting yg bertelinga capang (marah gila woo kalau orang usik dia pasal telinga dia!), si kurus yg bernama Adiba. Lahir pada 15 Disember 2000, adik aku ni skang skola kat SK TTDI (2). Kejap je dah Darjah 3 dah… Walaupun paling kecik, tapi pada aku, dia agak matang, mungkin sebab ada 2 abang yg sakit, dia cepat faham keadaan. Masa arwah Abang nazak pun, dia ikut sama ke hospital dan tengok sendiri keadaan arwah masa tu… Memang mengharukan la bila dia naik ambulan sama dgn mak aku (masa tu bawak arwah Abang dari GH balik ke umah utk diuruskan kat masjid dekat umah kitorang), dia bleh tanya kat mak aku, “Umi, Umi bawak tak baju Abang? Kesian abang kat hospital takde baju bersih…” Pemandu ambulan dan Mak saling terpandang dan terpaku, tak tau nak jawab apa… Hai lah Diba!


So, tu la serba sedikit pasal famili aku… Harap korang pun sudi nak share citer family korang kat sini k!



Amil admitted - Part Two

Sehari selepas dimasukkan ke spital, dalam kul 7 pagi Sabtu tuh, kitorang pun kuar umah naik 2 motor - dia naik RXZ, aku lak Honda Wave tuh…Benti jap isi minyak kat Shell Bangsar. Tak kuasa lak aku nak menolak kalo minyak abis tengah jalan nanti… Memandangkan aku yg leading, aku ikut jalan yg aku rasa mudah nak ke GH (ikut suka hak2, takdelah, ikut Kg Bharu la senang sket, ilang akal woo kalo ikut Bulatan Pahang…), dalam 7.30 pagi kitorang sampai wad tu…


Amil tengah tdo masa kitorang sampai, tapi baju dia dah pun bertukar ke seragam hospital (yg kaler ijau tuh…)… Kelakar pun ada, dia badan kecik je, baju tu kemain besar lagi, kah3…Kesian adik aku…


Seluar pun dah tukar, semalam pakai suar pendek, ari Sabtu tu dia pakai suar panjang lak, pelik gak aku, tapi mungkin Mak & Abah datang lagi awal dari kitorang kot…Puas aku cuba mesej Mak & call Abah, hampeh tak berjawab… Bz kot masing2…


Dalam kul 8.20, hubby aku chargas nak gi keje (dia masuk kul 9 pagi aritu, balik kul 9 mlm… apa daa tempat keje dia ni pun…) So, tinggal la aku dok temankan Amil yg tido tak hengat dunia, stoned betul budak tuh… Takpela Mil, janji ko cukup rehat, biar cepat skit ko sihat…


Dalam kul 10, doktor datang cek keadaan dia… Memandangkan dia tengah stoned kaw2 punye, dan dia pun memang dah tak mampu nak duduk sendiri, doktor tu cek je dia dalam keadaan dia baring mengiring. So doktor tu pun explain kat aku yg Amil cuma kene jangkitan virus tak bahaya pada bahagian atas dada nya, tak sampai pada paru2 dia lagi… Lega juga aku dengar penerangan dia. Tambah pulak, dia explain memang detailed. Tak macam doktor2 yg biasa2 aku jumpa dulu2… Aku ingat lagi betapa marahnya Mak bila ada doktor yg dia jumpa dulu kata, Abang (masa tu skola rendah lagi) sakit pasal keturunan sebelah Mak ni ada yg sakit camtuh, padahalnya menurut kata Mak, tak penah lagi ada keturunan dia yg sakit macam tu… Doktor tu pun bangang jugak, terangkan kat orang dah la takde perasaan je cara dia bercakap tu, dengan tak guna cara paling baik, dia ingat sumer orang paham kot dgn medical terms/jargons yg dia paham… Mujur Mak dapat terima penerangan aku beberapa tahun pastu, bila aku baca information pasal Muscular Dystrophy dalam ensiklopedia yg Mak beli tuk kitorang adik bradik…


Berbalik kpd cerita tadi, doktor kata daripada biarkan dia kat wad yg penuh dgn org yg mcam2 penyakit yg boleh disebarkan ikut udara, baik lagi dia berehat kat umah…


So petang tu kami bawak dia balik umah, alhamdulillah selamat... Mudah2an dia akan beransur pulih...


Amil Admitted…


Sedaya upaya dia cuba senyum, padahal susah juga nak bernapas tuh... Photographer nya pun jahat juga, lagi budak tu nak rehat, lagi dikacaunya...


Jumaat lepas, Amil, adik aku yg no. 5, masuk GH pasal dia ngadu yg dia sesak napas. Aku tau, dia batuk dah lama tak baik2… So, kemasukan dia ke spital tu barangkali memang menandakan yg dia memang dah takleh blah dgn keadaan diri dia sendiri… Bagus juga, aku pikir, pasal mungkin doktor bleh tau keadaan sebenar diri dia lepas doktor letak dia dalam pemerhatian dan seterusnya, berikan kitorang sekuarga updates yg memang latest tentang dia…


Dari makluman Leha yg bising2 kat Abah suh bawak Amil ke spital, dorang gi GH dalam lepas solat Jumaat dan Amil terus dimasukkan ke wad. Wad P2 (wad kayu) yg banyak menyimpan kenangan ramai orang, antaranya kenangan kami dalam melalui 2 hari terakhir arwah Abang yg amat memilukan. Sampai hari ni aku masih gagal menahan daripada menangis bila teringatkan dia dan hari2 terakhirnya. Bak kata Leha, aku sendiri yg terlalu susah nak melepaskan dia pergi. Tu punca aku masih terkesan sampai ari ni. Senangla ko cakap minah oi…


Anyway, aku memang jadi sangat2 risau pas aku tau apa yg terjadi. Maklum saja, arwah Abang pun masuk spital atas sebab yg sama… Dah tertulis, Amil sama nasib macam abang dia juga… Cuma kali ni aku rasa, dia agak bertuah juga, sbab Abah turutkan jugak kata2 Leha yg skarang dah amik alih tugas aku kat umah Mak pas aku kawin… Kalau Leha tak bising2 dan Abah tak turutkan bawak Amil ke spital, kalau la Amil pergi (hish aku nih…pikir bukan2 lak…), mesti Leha pun jadi cam aku - sampai sudah menyesal yg amat sangat sebab tak buat apa2 yg boleh membantu arwah Abang dulu… Untung la ko minah…


Dah macam baby kan, ada gelang kat tangan...


Pas aku amik hubby aku dari tmpat keje dia kat Dayabumi malam tuh, kitorang terus g sana. Hati aku tak keruan. Kpala aku rasa, cam serabut, tapi tah, rasa dalam masa sama, cam lapang je… Kami berdua dihambat rasa “takut tak sempat”, macam masa arwah dulu… Dia pun gelabah juga bila dengar citer Amil masuk spital…


Sampai2 sana, Amil tengah rehat… Tido2 ayam aku rasa… Seronok la dia kitorang datang… Tapi macam payah juga dia nak b’cakap sambil cuba nak b’nafas…Kitorang tunggu dia sampai kul 1 lbih ke, sempat la kasi dia ubat… Lepas dia da stoned pasal ubat batuk tu, kitorang perasan yg dia asik terbatuk2 (dalam penuh kepayahan), tapi bila kitorang nak balik, aku kejutkan dia, gtau nak balik, dia kata yg dia akan ok, masa tu dia cakap taklah sesusah mula2 tadi, elok juga ubat tu bagi kesan dah…


Kalo korang kene cucuk camni, apa korang rasa? Sakit kan? Ni pulak budak yg tak berdaya cam Amil... Kesiannya...Tapi nak wat cane, dah memang kene camtu kan...


Malam tu, atas motor, aku rasa sangat2 susah ati tiba2, sampai rumah, kitorang berdua terjelat kepenatan, lepas mandi terus tido tak sedar diri…

1st entre



That was Abah & Mak, with their 1st child at Tugu Negara in 1983.


I personally think that blogger.com is the easiest blog to use and customized just yet...

So, I'll keep using blogger.com for my blogs!